Liksvamp
Hej jag är nybörjare vad det gäller trädgårdsarbete. Jag undrar hur man kan få bort Liksvampen ur sin trädgård har ett antal sådana svampar. Froggy
Hur ser liksvamp ut? Det låter inte som det är en trevlig svamp att ha.

Menar du den här som jag också har - den som ser ut som en stor snopp och luktar illa? Finns inget annat vad jag vet än att gräva upp dem så fort man får syn på dem. Har dem själv där det finns gamla stubbar i marken och det är ett letande varje år för att hitta dem - helst innan de står och stinker.
När de är unga är de små runda ägg och doften är rätt behaglig. Det är den fullmogna svampen som luktar sopor och sprider en pinsam doft av avfall.

Usch ja, de luktar verkligen illa. Det värsta är att de luktar illa på väldigt långt avstånd också:(

Ja och visst är de svåra att upptäcka? Jag har tillbringat bra mycket tid med att nosande försöka spåra mina fullmogna äckel.
Fy för sören vad mkt äckligt det finns egentligen, både i insekts och växt väg….
Tänk vad mycket intressant man får reda på via den här sajten. Tack Froggy för att du startade tråden och tack Nattviol för den intressanta länken
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Vågar inte smaka eftersom hela familjen har ägnat så mycket tid att utrota Stinksvampen. Vi har blivit riktigt duktiga på att gå med näsorna i marken och leta.
Den som inte vet vad det är brukar undra om det är min kompost som är vanskött eller att soptunnans lock har blåst av. Och det är ju inte så kul att höra.
Hehe, jag minns att vi jagade liksvamp som barn på uppdrag av pappa. Jag tror faktiskt att han har utrotat den i sin skogsbacke nu. Har inte kännt doften komma smygande de senaste fem åren i alla fall…

Tror den försvinner av sig själv efter en tid. Det är ofta på stubbarna av de träd man fällt som de trivs. Efter några år - rätt många dock - har stubbarna förmultnat och svampen försvunnit.
Phallus impudícus Oj, den heter ju faktiskt "oblyg snopp" också … :D
Hihihi kul namn…
Nej, skämt åsido så blev jag jätteglad åt länken ovan för själv har jag alltid sett svampen som en riktig fuling men svampälskare som jag är ska jag minsann ta och smaka på den nästa år, tackar!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

För att minska förekomst av trädsvampar kan grävning och perforeing av marken göra den mindre aktiv. Annars är uppgrävning av stubbar och rötter.