Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 4682 ggr
Ahnna
0

Är silverbuskar giftiga?

Såg precis att grannens silverbuske har skjutit skott in i min ena hästhage. Det är bara små, små skott på ca 5-10 cm över marken, men de växer ju fort de där… Bör jag vara orolig för hästarnas hälsa?

Till saken hör att jag älskar silverbuskar, även om de är lite besvärliga med sina rötter, så jag har inga problem med att gräva upp skotten och plantera dem någon annanstans. Men det kommer väl säkert nya skott, så jag blev lite fundersam om de kan vara giftiga.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

heliotropes
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det tror jag inte,de silverbuskar som får silvriga bär sägs vara ätliga.Har smakat men de var inte så goda.

Det jag vet är att det finns iallafall två varianter av silverbuske,en med mer ludna blad och inte så silvrig ovansida på bladen.Och sedan denna,som har bär

Eva // medarbetare på Perser

Ahnna
0

Grannens buske, och de skott som stuckit in i hagen, verkar vara av samma sort som på bilden. Jag fick ett annat skott av grannens buske i våras, som först såg ut att vissna ner men den kom tillbaka och är jättefin nu! Men hästarna kommer säkerligen äta upp skotten som kommit in på deras domäner, så jag får nog flytta dem illa kvickt misstänker jag. Men skönt att de inte verkar farliga.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
0

Totalt finns det omkring 45 arter av silverbuske, varav två odlas i vårt land. Vanlig silverbuske (Elaeagnus commutata) har odlats sedan slutet av 1800-talet och sprider sig rikligt med rotskott. Smalbladig silverbuske (E. angustifolia) är något känsligare och är nyare i odling och inte lika vanlig. Ingen av dem är giftiga.