Plantera ek som "krukväxt"!?
Jag älskar ekar, och här där jag bor finns det nästan inga ekar överhuvudtaget! :'( Men nu är det så att vi faktiskt har en ek på våran tomt, som är lite halvgammal, skulle väl gissa på 20 år kanske, men den ska bli nedsågad då vi ska riva vårat nergångna uthus och bygga nytt med stall och garage, för då behövs den ytan, och gissa om jag är ledsen för det! (för eken)
I söndags var vi ute och röjde bakom uthuset vi har för vi ska göra hästhage där så vi tog bort en massa sly, och där bland allt småpysch hittade jag en Ek-bebis stå. Jag grävde upp den lilla rot den hade för att plantera den på ett annat ställe där den skulle få växa, men jag har inte kommit på vart jag ska plantera den eftersom vi ska gräva upp hela tomten om nåt år och få bort sten osv. Så jag tog den lilla eken och satte den i en järnbalja, med jord då, och tänkte att den kan väl få växa upp som en krukväxt under vintern (utomhus el. källare) för att jag ska kunna plantera ut den sen när det finns någon bra plats. Men nu är då frågan; Klarar den av vintern i en balja utomhus eller ska jag ha den i källaren? hur ofta ska man vattna den?(ska man vattna överhuvudtaget?) Det är små hål i botten så att den inte ska "drukna". Jag tänkte låta den bli snötäckt sen om den står ute för då håller den väl värmen bättre? Någon kunnig kanske vill hjälpa mej med räddningshjälpen av denna lilla ek. Jag vill verkligen ha en ek! Tala också gärna om vad ni tycker om för träd/växter och om jag bara är konstig som kämpar så för en ek!

Jag tycker det låter som om du gjort allting rätt. Eftersom du har dränering i krukan så trivs den nog bra ute hela vintern. Bädda om den lite med löv och skyffla upp jord kring baljan, så den inte frystorkar.

Vi är säkert många som har våra favvoträd, min absoluta favorit är Bollpilen den har ett så fantastiskt växtsätt och härliga goa runda former och när dom blir tillräckligt stora kan man ha dom som fina parasoll.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag har mina häggar, varav den största och finaste, som står vid vår infart är mitt "vårdträd". Det blev liksom lite naturligt. Det finnmer träd på tomten flera björkar och tallar, men de blir stormskadade en efter en och måste tyvärr tas ner. Jag försöker sätta tillbaka träd vartefter, för varje träd som tas ned sätter jag 2 nya och hoppas att de tar sej. Det är "vilda" trädskott som jag får från en kusin.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Har själv litet ambivalent inställning till ekar. Vi hade en enorm ek mycket nära huset. Vårdade den och älskade den i många år, men sedan började vi inse att det fanns vissa risker med de stora grenarna som lutade sig alltmer över hustaket. Så med stor möda tvingades vi ta ned den bit för bit.
Har ett par halvstora inom synhåll på tomten och blir alltid lika förvånad över den mängd med vissna löv som de lyckas producera :) Mycket insamlande och bortbärande blir det.

Gräv ner hela baljan i jorden och täck plantan med löv eftersom de små ekplantorna har svårt att klara sig första året. Endast någon vinter har jag lyckades övervintra årsplantor av ek från självsådda ekplantor. Men de allra flesta dör bort under första vintern.