Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 1168 ggr
[tk1971]
0

Behöver lite tips och ideer

Vi har köpt ett litet hus med en ganska stor trädgård. Den är ganska ödslig, det finns mycket blommor i rabatter närmast huset och så nåt enstaka gammalt fruktträd och nån bärbuske. Under halva gräsmattan ligger jordvärmeslingor, så där vill jag helst inte göra några större grävarbeten.

Jag tycker att en plan gräsmatta är rätt tråkig. Hur får jag den mer levande? Hur ska man tänka när det gäller att anlägga olika "rum" i trädgården?

MagArne
0

Du har inga bilder på din trädgård så vi ser hur stor den ser ut samt hur stor den är?

Vad tycker du att du saknar mest i din trädgård? Är det något lummigt hörn i skugga som du beskriver som "rum"?

Bjornen
0

När det finns jordvärmeslingor i gräsmattan är det stora problem att etablera buskar och träd över dessa slingor. Många mycket tåliga buskar har ofta svårt att överleva då tjälen kommer underifrån. Jordvärmeslingor ger ofta isbildning runt slangarna och därför dör ofta även mycket härdiga buskar. Olika perenner brukar dock klara den miljön mycket bättre och särskilt arter med grunda rötter. Möjligen skulle ordentligt upphöjda bäddar eller jordhögar kunna bli tillräckligt bra för vissa buskar.