Vad är detta för lök?
Härom dagen grävde jag upp en bit av vad jag trodde var vanlig gräslök. Den växer nära min kolonilott och jag har sett varje år att den kommer upp väldigt tidigt.
Den är redan 15cm hög och min vanliga gräslök på kolonilotten är bara någon cm.
När jag grävt upp lite av den, såg jag att det var små lökar under som var större än under gräslök, ca en och en halv cm stora på dom största. Stjälkarna är inte heller runda som på gräslök, utan runda fast en skåra på ena sidan. Dom går också i en aning ljust rosabrunt längst ner.
Dom luktar som gräslök, och jag undrar om den är ätlig? Och vad det kan vara för lök? Bor en del invandrare där, så den kanske är från någons hemland.

Bild är enklare.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Här finns några namn du kan googla bilder på så kanske du hittar "din" gräslök!
Tack för svar. Verkar som om det är backlök. Den är tydligen ett ogräs som är vanlig i mellansverige. Fast jag har aldrig sett den förut. Den skall vara ätlig, så jag får väl provsmaka. Om den smakar som gräslök är det ju jättebra eftersom den kommer så tidigt.
Hittade den här sidan när jag googlade på backlök. Där får man tips om vad det är dags att plocka i naturen. Just nu är det backlök. http://www.dagsattplocka.se/backlok/
Det kan vara syltlök också, den blir perenn om den har bra förutsättningar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 Nej det är inte syltlök, beskrivningen stämmer precis in på backlök. Får väl se hur blommorna blir.
Syltlök måste jag testa i år och se om den kan bli perenn. Älskar alla slags lök.
Nu har jag smakat på den. Smakade som gräslök fast inte så stark smak. Skall fortsätta att odla den. Bra att den kommer så tidigt.
Låter som piplök.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#9 Nej, det är backlök. Piplök ser helt annorlunda ut med tjocka blad.

Backlök växer vild söderut. Inplanterad hos mig. Vilda växter behöver inte betee sig som ogräs.
#11 Använder du den till mat och i så fall till vad?

Jag äter av det mesta när jag går förbi och även backlöken.
Jag brukade klippa av och frysa in backlöken (klippte cm-långa bitar), förut.
Det växte vilt i en slänt en bit från huset där vi bodde.
Som du sa i #8 så har den svagare smak än gräslök men det går utmärkt att använda den i såser och sådant ändå, jag brukade blanda backlök med gräslök för att få kraftigare smak, när så behövdes
Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell.
"Big Journeys Begin With Small Steps"