fröer från rudbeckia
Hej. jag har på alla mina rudbeckior kvar blomman toppen är det fröer i den eller inte? samt ka man spara dom?
( Ellrose Hamsteruppfödning)
Det är fröer där , jag tar dem på senhösten men du kan försöka nu också om de inte frusit ihjäl , jag har tagit av sommar rudbeckia och röd solhatt som jag satt frön av i mars och de har villigt kommit upp . Jag bor i Gävletrakten och har fått även sommarudbeckian att övervintrat flera år i streck .
Ok. Jag bor också i Gävletrakten ?😀

Echinacea som förr kallades Rudbeckia gror bäst vid stratifiering och sås därför på hösten. Inga mogna fröer av växter som växer i våra trakter (gäller nog också de flesta exotiska fröer) fryser ihjäl, utan ordentlig kyla ökar frönas livslängd. Frön kan däremot ruttna. Observera att fröna inte är det ytliga utan det inre av gamla blomman. Sommarrudbeckia är en perenn växt som är långlivade i Amerika. Den behöver fuktigare jord, men torrt och väldränerat på vintern. Grönskar normalt inte förrän i juni och därför gräver många upp de levande plantorna.
ok.
Själv kan vi inte få den att sluta blomma. Den blommade LÄNGE förra året och året innan med fina gula och rosa/röda blommor. Och den står i vanlig jord som vi har blandat i lite sand i då jag sår morötter emellan dom.
Jag försår inomhus i mars och då blommar sommarrudbeckian samma år men röda solhatten blommar året efter, så är det i Gävletrakten . Det finns ju många olika sommarrudbeckior mina växer som en buske 70-80 cm hög lite "randig " i mörktgult och brunrött mycket vackra , de som övervintrar grönskar redan nu och blommar tidigare än de frösådda och är vackra tills frosten tar dem . De kan även fröså sig på hösten , så rensa inte för noga nu i vår. Lycka till .
Ok. undra om man kan trycka ner hela blomman i jorden när den blommat över till hösten?

Man bör bara så fröna eftersom övriga blomdelar kan innehålla groningshämmande ämnen som gör att groningsresultatet kan bli sämre..
Fröet ska vara moget och torrt.