Att Så smultron inne!
Hej! Jag ska nu ge mig på att så smultron här hemma :) men har aldrig gjort det förr. Har försökt läsa mig till lite men blir inte helt klok på vissa saker :) skulle gärna få svar på dessa frågor: - Ska jag ha endast 1 frö/planta i varje kruka när jag planterar om? Blir inte de klent? :/ - Klarar dom sig inomhus året om eller måste man plantera ut dom? - Ger inga sorter bär första året? Vore väldigt tacksam för svar :)
Ta en större bytta med hål i botten (kan vara gammalt smörpaket, glassburk etc. bara det är hål i botten) häll i såjord fukta jorden strössla ut fröerna glest, sätt plast över och ställ sådden i rumstemperatur ljust men ej i gassande solljus. När fröplantorna fått karaktärsblad skolar du ut dem en och en i krukor. Man brukar inte få så mycket skörd första året utan mera nått enstaka bär här och var sent på säsongen.
De blir inte långlivade ifall du ska odla inne dessa växter är utomhusväxter och behöver vinter, annan luftfuktighet, annat ljus etc.
Det kan nog bli svårt med pollineringen inomhus eller också får du använda en pensel och testa.
/Maria
Jag sådde månadsmultron förra våren inomhus. Vanlig bredsådd i en plastlåda. Skolade om när de vuxit till sig och hade dem i uteummet från och med maj. Planterade ut dem i början av juni, både som kantväxt i rabatten och i trädgårdslandet. Fick en hel del smultron på sensommaren, fast sommaren var jättekall här. Så här såg plantorna ut i början av augusti,

Smultron behöver en vinter med kyla för att må bra. Kan möjligen överleva som ren prydnadsväxt något år men räkna inte med någon skörd. Skensmultron kan dock överleva som krukväxt med gula blommor som också fungerar bra utomhus. Osäkert om det blir några "bär" på skensmultron inomhus utan pollinerande insekter.