Rosenkalla är den sjuk?
Hej! Min rosenkalla verkar inte må bra och har varit så här sedan kort efter att vi fick hem den för 3 månader sedan. Bladen har ständigt fula torkade fläckar och stammen ser inte hälsosam ut. Jag försöker googla efter sjukdomar som dem kan få men hittar inget bra info. Är inte så bra på växtsjukdomar i allmänhet.
Hoppas någon här kan diagnosticera och komma med råd för jag vill verkligen att den ska överleva!
Jag har försökt det mesta. Att låta den torka upp ordentligt innan vattning tex. Jag vattnar genom att ta ut den från ytterkrukan och vattnar ovanifrån (har försökt vattna nerifrån också men gjorde ej skillnad) med vattenkanna med ca 1-2 liter vatten som jag låter rinna av ordentligt i innan jag sätter in den i ytterkrukan igen. Jag vattnar inte för ofta utan låter den torka ut lagom i mitt tycke men vad vet jag?
Har även tänkt på att det kanske ackumulerats salt i jorden av tidigare gödsling i affär osv men det borde ju ha tvättats ur under de 3 månader vi haft den?
Den sitter i ett söder rum i vardagsrummet, ca 2,5 meter från fönster och vi undviker direkt solljus på den så de bruna på bladen är inte pga solljus vad vi vet.
Ger du extra näring?
Nej inget extra näring än vatten. Men jag hittade nu lite info om sjukdomar hos denna plnata och det verkar vara en bakterieinfektion :/ Xanthomonas bacterial blight Men jag är inte säker förstås. Det kommer ju upp nya blad tex men dem blir snabbt brunfläckade, plus själva själken ser för hemsk ut så ja jag lutar nog mot någon sorts svårbotad infektion :/
Okej! Hade en Kalla som fick bruna blad som din när den fick extra näring. Kanske nån infektion då?
Kan ju även vara vintern/hösten ljuset i ett söderfönster är ju så svagt att växter knappt överlever under vintern och din planta står mer än 2m från fönstret, växter behöver ljus för att överleva de samlar in sin energi via fotosyntesen har de ingen kraft blir de lätt sjukliga.
Jag skulle plantera om och ställa växten riktigt ljust men ej i gassande solljus. I sommar när det är vamt ute skulle jag ställa ut växten i ett lite skuggigare läge det brukar få de flesta krukväxter att tillfriskna, utomhusmiljön är ju vad växter vill ha.