Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 7117 ggr
GizmoGirlie
0

Advokadoträd?

Hejsan..

Tänkte höra om det är någon mer som odlat det? Själc har jag två som nu blivit 55 cm långa:D Riktigt roliga att ha o göra med:D

Christina
0

Jag hade för många år sedan men har glömt hur stor den blev. Hur har du gjort? Planterar du om varje år i större kruka?

ikna
0

Intressant! Hur gjorde du och när? Fundersam

Faxlin
0

Exakt hur gjorde du. Och hur gör jag för att få ett eget??

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

GizmoGirlie
0

Hej Hej… Ja jag har juh inte haft dom så länge att jag har bytt kruka, nu i sommar tänkte jag plantera ut dom och sen i vinter ta in dom igen i en större kruka då.. så länge det går..

Du tar kärnan av en advokado och planterar.. :D Detta gjorde jag i höstas/vintras.. Tänk bara på mycket vatten men inte så dom badar hehe.. och dom gillar så mycket sol dom kan få.. Det tar lite tid från att komma ur kärnan och växa men när dom väl gjort det så..

Lycka till om ni försöker:D

p.s. när du planterar det så lägg bara kärnan halvvägs ner och innan det skär ett snitt runt hela kärnan så delar den sej där senare när växten kommer, annars kan det få lite svårt att komma ut….

Faxlin
0

Hmm, ska kärnan vara liggande eller stående i krukan?

Audiatur et altera pars

GizmoGirlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är en helt runt kärna…

Här e en bild på kärnan…

GizmoGirlie
0

Och här kommer bild på växterna…:D

Den ena har växt kringelikroka som ni kommer kunna se hehe..

GizmoGirlie
0

en bild till…

Christina
0

Just precis - det visste inte jag heller att kärnan måste sticka upp lite ur den funktiga jorden.

Mandysan
0

Jag och min kompis plantera ett advokadoträd för ca 1 år sedan. Vi grävde näer kärnan ca 2-3 cm och nu är trädet nästan 1m högt.

Vet nån när träden bär frukt?

Faxlin
0

Ohh, häftigt. En meter högt. Måste få tag på en kärna. Nu gäller det bara att hitta någon som gillar advokadon men inte att plantera. hihi

Audiatur et altera pars

GizmoGirlie
0

Jio det går säkert att ha dom nere i jorden men detta gör det "lättare" för dom att komma upp:D

Ingen aning om när de bär frukt men det lär ta några år. eftersom det ska bli ett "träd", men ingen aning…

Åsa: advokado är inte så dyrt;)

Mandysan: har du bild på din?

Mandysan
0

#12 Nej tyvärr.

Faxlin
0

hehe, nej jag vet att advokado inte är dyrt. Men jag hör ju till dem som tycker det är hemskt att slänga något. Oavsett vad det kostar. hihi
Speciellt i matväg tycker jag det är hemskt. Men jag kan ju kanske köpa hem för att se om någon av fem ungar tycker om det. Annars kan det ju slängas. hihi

Audiatur et altera pars

GizmoGirlie
0

#14 hehe ja det låter som en idé  :D

Asagard
0

Åh, kul att höra att fler har avokadoträd. Jag hade ett för många år sedan. Nu har jag för någon månad sedan planterat en ny avokado, men den har inte börjat växa än dock. Men, jag ser med spänning fram emot att det börja växa på nytt.

En annan favorit är paprika. Någon som provat att plantera det någon gång? Jag fick tom paprikor på trädet, men det var några år sedan jag hade något träd.

GizmoGirlie
0

#16, det e trevligt att vänta på advokado då det riktigt springer iväg när det väl kommit upp..:D

Naj tror inte jag har provat paprika men det kanske man ska.:D

Lycka till me advokadon… Hur länge fick du ha den gamla? fick du frukt?

Sol-
0

Min avakado har oxå blivit ca 50 cm, men den är nog mer än två år. Jag har klippt ner den ibland för att den skulle grena sig, vilket den oxå gjort.

Men nu mår den inte alls bra, alla bladen vissnar. Jag tror den får för lite sol, har ställt den i soligare läge, får se om den kryar på sig. Innan duschade jag den ofta, men har slarvat med det sista halvåret, kanske därför den är hängig.

När jag planterade min kärna, så stack jag först in tre tandpetare i midjan på den och hängde den på ett halvfullt glas, så kunde man följa hela utvecklingen, när den fått en rot så planterar man den försiktigt.

Jag tror nog inte man ska ha allt för stora förhoppningar om frukt, men man får en väldigt vacker grön växt med enorma blad.