Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 1933 ggr
Humlan
0

Hur klippa Aimible Aimie?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har ju äntligen björken fått musöron och nu undrar jag hur jag ska klippa Aimie? Jag planterade henne förra året och ännu har hon inte vuxit till sig så mycket, ska jag bara putsa bort det nerfrysta svarta?

Ha det gott!

Christina
0

Det räcker absolut. Låt henne växa och känna sig för hur hon trivs under sin första säsong.

Humlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var väl det jag tänkte. Hon har faktiskt inte frusit bort så mycket och det glädjer mig mycket. Hon är underbart vacker och vilken doft!

Jag klippte Rosa Mundi igår, ganska så mycket faktiskt trots att hon planterades förra året. Det var bara fyra spretiga pinnar men med flera knoppar så jag klippte väl ner en tredjedel. Hoppas jag inte gjort bort mig nu… De övriga rosorna som sattes förra året putsade jag bara. Ingrid Bergman har massor av knoppar och ser frisk och välmående, hoppas hon bjuder på många Rosor i år!! Bifogar en bild på henne.

Tack för att du tog dig tid!

Christina
0

Jag har många Rosor som jag planterade förra året och jag kommer också att bara ta bort det som är helt dött i topparna.

De  flesta tycks ha klarat första vintern bra, med undantag för en rotäkta Freja som förlorat sin rot till sorkarna.

Faxlin
0

Inga snälla sorkar du har Christina. Att käka upp dina Rosor på det sättet.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Christina
0

Jag var faktiskt nära tårarna när jag petade på de tre grenar Freja hade och de bara föll omkull. Har stuckit ner bitarna i en kruka och hoppas att de rotar sig, eftersom det var en rotäkta planta. Men har inte mycket hopp och i alla fall tar det låååång tid.

Och Freja som är jättesvår att få tag på. Hade beställt och köat för den. Varför kunde inte sorkarna äta upp en vanlig, ordinär sort?

Faxlin
0

Ja, det är trist när de ger sig på saker som är svåra att få tag på.  Hoppas att Freja tar sig. Om vi är tillräckligt många som håller tummarna kanske det går. Det sista som överger människan är ju hoppet sägs det.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Christina
0

Åsa jag blir alldeles rörd.Nu måste den klara sig.

Rosa Mundi och Aimable Amie  är båda gallicor och är lättskötta Rosor.  Klipp bara bort det som verkar dött eller grenar växer åt fel håll.

Humlan
0

Ja, att dom var gallicor visste jag och att dom ska vara relativt lättskötta så det är väl bara att klippa till. Rosa Mundin var hemskt spretig, men Aimien får jag vara lite mer finkänslig med, hon är fortfarande ganska liten.

Tråkigt att höra om din Freja, är inte hon en av Balsgårds rosorna?

Christina
0

Jo hon är en Balsgård och de är slutsålda överallt. Inte för att hon är sådär förfärligt vacker, tror jag, utan för att hon är rätt ny.