Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2824 ggr
SolidShinta
1

Aloe Vera - Bildtråd

Hej!
Jag skulle vilja se vilka typer av Aloe vera folk odlar och vad de används till. Eller om de bara är till prydnad också förstås!
Så helt enkelt en tråd där ni kan posta bild på era Aloe plantor! :)

SolidShinta
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag börjar med mina egna. :)

En stor Aloe Massawana (ca 3-4 år möjligtvis, har haft den själv i ca 2 år)  som är flitigt kapade blad på. Har använt den till brännsår om man bränt sig på ugn osv lite då och då, samt till bla. schampo och som ansiktsmask.

Flera små Aloe Barbadensis bäbisar (påstådd barbadensis men är aningens osäker själv faktiskt) ca 1 åriga. Har inte använts till något än, men blir nog samma som för Massawana när de blir äldre.

SolidShinta
0

Ingen? 😃

fridelfina
0

Har en aloe på jobbet som jag inte vet vad den har för "efternamn", kan försöka komma ihåg att fota den efter helgen…

Den påminner om den som finns ovan som saknar prickar!

ylvala
0

Tycker om Aloesläktet och har två stycken Aloe vera som jag använder till ansiktsmasker och hårinpackningar 🙂

Hade gärna lagt upp bilder på dem, men tyvärr så kan jag inte lägga upp bilder här!

Aloe.Vera
0

#4  har en superstor planta av Aloe vera som behöver snart byta kruka.

Hur gör du ansiktsmasker och hårinpackningar av denna växt?..  häftigt ju

Ska försöka ta bild på min under morgondagen om jag hinner 😍

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Lilolizeit
0

Jag haf två av denna, vet inte vilken sort det är. Bara köpt som "äkta aloe vera". Tycker den iaf ser lik ut en av tidigare bilder. Tar gärna emot tips jag kan använda den till :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fridelfina
0

Här kommer min bild. "samma" som ovan.