Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: krukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 7029 ggr
Aquila-e
19

Rosenkalla specifika skötselråd?

Hej!  Har några frågor om hur man får en rosenkalla att må bra. Fick en vacker kalla i present och vill så gärna få den att överleva. Hittills är fredskalla de enda växten som lyckats överleva hos mig. Inte ens suckulenter har jag lyckats få att överleva (råkade övervattna!)

Jag har givetvis googlat om allmänna skötselråd men har mer specifika frågor och hoppas ni kan hjälpa mig! :)

1. Jag läste att dem gillar att ha det fuktigt och att man kan spraya dem. Vilket jag gjorde några gånger. Nån dag senare började vissa stjälkar torka ut och dö totalt och vissa av blommornas ståndare? började bli bruna på spetsen. Jag läste senare att man ska akta att få vatten på själva blommorna. Kan det vara därför som vissa stjälkar torkade och de bruna ståndarna?

2.  Den ståg vid balkongdörren men jag inser att det blir för kallt vid vädring för den, går det bra att ställa den längre in i rummet? Hur känslig är den för kyla vid minusgrader och vädring? Kanske jag bör flytta växten helt till ett annat rum vid vädring?

3. Hur vattnar man den? Ovanifrån eller sänka den i vatten?

Hur mycket vatten är för mycket? Lite svårt att svara på kanske men aja.

Jag brukar sätta den under en rinnande kran tills jorden känns våt nog.

Men oftast så är nedre delen av jorden våt men översta delen av jorden är torr, hur ska man veta att den vill ha vatten? Och bör man hålla övre delen av jorden fuktig?

Ja många frågor blev det:p Men är så angelägen att få den att överleva!

VildaVittra
0

Blommor som ska ha fuktigt sätter jag i självvattnande krukor. Men mina växter dör snarare av vattenbrist och inte övervattning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[strutter]
0

Jag har två rosenkallor som verkar må bra.
Jag vattnar dom bara en gång i veckan, på jorden, och då får dom ca en halv deciliter vardera. Inte mer. 
Dom står i ett österfönster. 
Att duscha rosenkallan då och då tror jag bara är bra. Den har ju sådana blad som ser ut att vilja ha lite fukt, tycker jag.
Lycka till! Det är en vacker blomma. 🌺