Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: rabatterperennerannueller
Läst 17098 ggr
Illan
31

Frågor om rosenvial och luktärt

Denna sommar har jag haft luktärter på tomten. För första gången. Följde rådet från en annan sajt där en tjej rådde oss att plantera fröna i jordfyllda toapappersrullar och sen plantera ut hela rullen. Det funkade jättebra och mina luktärter har prunkat i sommar.

Nu fick jag skidor med fröer till "perenn luktärt" av en god vän vilket jag tror är rosenvial. Ska jag göra likadant med dem?

Kan jag blanda dem? Blir rosenvialen stor och frodig redan första året eller ska jag så att säga sätta lite luktärter för att få fylligheten detta året och sen få kraftiga rosenvial nästa år?

Å sista frågan: kan jag skörda fyllda skidor från luktärten? Blir det något av de fröna tro?

Christina
0

Följde också samma råd. Jag hade dock lite problem med mögel i mina toarullar. Men det blev bra ändå.

Tycker absolut du ska så rosenvial på samma sätt, om du lyckades bra med dina luktärter. Har du gott om frö kan du dessutom så några utomhus när jorden blivit uppvärmd. De du sår direkt kommer inte att blomma samma sommar.

Säkert en bra idé att sätta luktärter och rosenvial intill varandra. Rosenvialen tar någon säsong att blir stor och kraftig.

Javisst kan du samla egna ärtor från luktärten. Och förgro som tidigare i vår.

Illan
0

Å vad bra! Tack för initierade svar :)

Christina
0

Kul att du är en ivrig frösamlare. Jag har inte kommit igång med det riktigt. Mitt enda försök var med min herrgårdspion men fröna tog sig aldrig. Tröstar mig med att pionfrön lär vara svåra.

Mina/dina aklejfrön växer på bra och nästa år blommar de nog!

Illan
0

Du ska veta att jag alltid sagt att jag inte har gröna fingrar. Och ser man på våra krukväxter så hm, ja, stämmer det. Låt oss säga att vi ofta har nya växter inomhus.

Men utomhus behöver jag inte göra nåt! De bara växer! Och vår Herre försörjer dem med vatten. Jag är såå stolt över mina blommor i trädgården. Allt växer huller om buller, utan trädgårdsdesigntankar öht. Men det är frodigt och mycket! Och det är roligt att kunna få återse favoriter nästa år genom att ta tillvara fröna. Naturens växtkraft är så fascinerande.

AnnaAk
1

Jag har fått fröer av Rosenvial nu i september av min svärmor. Hon säger att jag ska peta ner dem redan nu i jorden, men jag är lite tveksam. Vad säger ni, ska jag göra det nu direkt eller vänta till i vår?

Christina
1

Jag skulle chansa på att så några få fröer nu. Risk finns dock att de ruttnar innan de hinner gro. Rosenvial är mycket långsamgroende och kylan har ju kommit på de flesta ställen.

Så du några för skoj skull och spar merparten till förgroning i vår. Det blir jättespännande att höra hur utfallet blir.

anki1
0

Jag har samlt fröer av rosenskära, stockros,min lilla vita malva, som jag inte vet vad den heter. tog oxå frö av en tagetes, fast dom är så billiga att köpa. Rosenskäran hade självsått sig i år, annars brukar jag så varje år. I min trädgård är det oxå väldigt frodigt, rosenmalvan vajar skyhögt över allt annat, de har tagit över en hel del, satte 2 plantor härom året. I vår får jag dela på dom tror jag.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Christina
0

Stockros går inte hos mig. Men rosenskära förgror jag varje år för de är så utmärkt och buskig utfyllnad, där rabattterna inte är klara. Eller inte blev som jag  tänkt mig. Får också självsådda fröplantor, men de kommer förstås i blom något senare än de som jag drar upp inomhus som plantor under våren.

Malvan är jag glad åt. Öht samlar jag på tåliga, friväxande växter som klarar sig med ett minimum av skötsel. Min trädgård har blivit lite för stor så för att mina krafter ska räcka till, kan jag bara ha en mindre del traditionella rabatter som ska rensas.

Resten får bli ganska vilt växande buskrosor med insprängda perenner.

anki1
0

Jag brukar inte förgro, utan sår dom direkt på växtplatsen. De blir bara mer och mer buskiga. Stockrosen blir inte så höga, Jag har inte provat att förså dom, utan jag har alltid köpt färdiga plantor. Jag har hört att växter som ska bli höga måste man gräva djupare gropar till, stämmer det? Om dom nu mot förmodan blir höga, tar älgen dem. De stryker runt tomtgränsen och mumsar på vad de komme åt.

Christina
0

Har inte tänktpå det men det stämmer säkert att höga växter behöver rejälare grop för att förankras i marken. Vad gäller mina rosenskäror har de nog klarat sig med sätt små gropar, eftersom de står lite i terrängen som avgränsare mellan rabatter och skog. Det är också pga av att jag planterar dem i ren skogs- och ängsmark som jag vill förgro för att ha plantor som kan klara sig bland andra växter (läs: ogräs).

Torparmor
0

Anki 1 - Intressant att dina älgar även äter blommor. Hos oss är det rådjuren som är glupska och äter det mesta. Första vintern vi hade planterat idegran och hagtorn var dom på dem också, men andra året fick dom vara. Annars har jag problem med en fläder, en liten röd hitteros och syren. Enligt alla skrifter skall syren vara rådjurssäker, men inte hos oss. Salixhäcken äter dom inte av, men fejning på häcken är ok. 

Jag väntar att älgarna däremot ska ge sig på salixhäcken. Om det blir några älgar kvar efter älgjakten, tror att det gått rätt bra de här första dagarna. Annars har vi slykanter mot skogen som älgarna gillar och sen vallarna förstås

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

anki1
0

Rådjuren hos oss vill bara ha små späda växter, till och med tulpaner får vara ifred, sedan de växt 10- 15 dm och har fått upp knoppen. Jo älgen har knipsat av stockrosen flera gånger. Har salixhäcken någon doft? rådjur tycker bla inte om hägg, för veden doftar. Och inte gillar dom svart vinbär heller, av samma orsak.

awjungfru57
2

Älg, rådjur oc syren. Här äter dom av bladen med syrenen är ju så envis så den växer på bra ändå. Ett år åt älgen upp en rönn - uppifrån och ner som en glasstrut. Blev halva kvar och jag lite förtvivlad. Men rönnen mådde nog bra av det! Den är finare än nånsin nu, efter ett par års återhämtning.

Det dom inte äter alls, nånsin, här på Värmdö är Lavendel, Stormhatt och spikklubba, påskliljor och narscissor lämnar dom också. Annars tror jag dom har nafsat på i princip allt. Magnolian förresten, den har dom nog aldrig rört! Trots att den är liten.

anki1
0

De gillar inte heller Svartvinbär eller hägg. Magnolians ved kanske doftar? sånt tycker rådjuren inte om Därför klarar sig svartvinbärsbuskar och hägg. Skrapa lite på enkvist så att det gröna skymtar fram och lukta se på kvisten, så vet du om veden har lukt.