Bananflugor
På sensommar/höst brukar dom invadera huset, när man håller på med sylt/saft och liknande, men i år har det varit för ….igt! Jag har jagat dom med blöta trasor men man ska ha tur om man kan pricka rätt. Dessa knappt synliga kryp har ju ÖGON och lyckas för det mesta undkomma. Jag vill inte spruta med något insektsmedel då det finns risk att sådant kommer i kontakt med annat, t ex i köket. Finns det något medel som inte är farligt för människor (och katter!)
Jag brukar ta ett snapsglas eller liknande, fylla med hälften vatten, hälften vit balsamvinäger (de verkar tycka bäst om den, har testat de flesta andra sorter) ända upp till kanten och sedan en droppe diskmedel för att bryta ytspänningen. det brukar locka till sig mängder och så dränker de sig. Förvånansvärt effektivt!
Rengör avloppet i diskbänk. Det brukar ge bra resultat.
Man kan blanda 1 del vinäger + 1/2 del honung + några droppar diskmedel för att ta bort ytspänningen. Jag har läst att det bästa är en gul skål för de dras till den färgen.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Att dom skulle hålla till i diskbänksavloppet tror jag inte. Snarare så har dom kommit från komposthinken jag har står i farstun. Dom förökar sig otroligt snabbt. Jag har tömt och gjort ren komposthinken med jämna mellanrum hela tiden och väntar bara på att det ska bli så kallt att jag kan ställa ut den på trappan utanför. De som enligt vad jag hört dras till vatten mm i gula skålar osv, är en art som heter sorgmyggor; dessa livnär sig på växtrötter och är därför ett gissel när dom dyker upp runt nysådda plantor. Sådana har jag också haft problem med ibland, men det är som sagt en helt annan sorts flugor. Dock ska jag försöka göra som föreslagits här; jag tror dock att det i det här fallet kanske är bättre att hälla något sött i glaset som lockbete, och lite diskmedel mot ytspänningen. Bananflugan gillar ju - förutom bananer - all slags söta bär och frukter! Mera förslag mottages tacksamt!
Bananflugor kan komma när som helst på året. Det dom dras till är frukt/bär som börjat bli lite dålig/skämd så att jäsprocessen börjat sätta igång. Det är därför vinäger funkar för det får mer av lukten som skämd frukt. Så länge frukten är fräsch så dyker dom inte upp.
.

Här har vi lyckosamt använt ett eller två glögglas nästan fyllt med äppelcidervinäger eller vitvinsvinäger, en klutt honung och ett par droppar yes diskmedel. Rör om och ställ ut på diskbänken.
Jättebra tips! Jag försökte först pröva med skålar med honung och lite Yes i. Jag tog t o m de gula skålarna jag haft för att bekämpa sorgmyggor 😃, och visst var det en del som drunknade men förmodligen var skålarna för stora, så nu ska jag pröva med glögglasmetoden och honung plus vinäger och lite Yes i stället! Dom kanske söker sig dit, för jag begriper inte vad dom annars skulle kunna försöka livnära sig på nu. Dom sitter i rader på elkablar, skåpdörrar och överallt men där finns det ju inget att äta. Dom sitter liksom bara och väntar. Kattmaten som står framme är dom gudskelov inte på.
Vill bara komma med en liten bulletin: Jag har nu haft ett par små kaffekoppar med äppelcidervinäger (och lite vatten för att inte hela vinägerflaskan ska gå åt på ett kick, samt att ren vinäger luktar skarpt) , en klutt honung och några droppar Yes diskmedel i varje kopp. Dessa har fått stå framme på diskbänken och bänken bredvid denna i några dagar. Det har funnits massor i dom varje kväll när jag tömt ut innehållet och fyllt på nytt, och i takt med detta så har flugbeståndet kraftigt minskat! Jag är annars en stor djurvän, men känner ingen motvilja mot att se dessa drunknade kryp! Nåja, lite kanske, men nöden har ingen lag, för man vill väl inte ha småflugor som svärmar omkring överallt. Tack för tipsen!

Visst funkar det bra! Kul att det funkar hos dig med, det är ju ett enkelt knep!
Man måste inte fylla glas/koppar fullt upp. När mamma hade flugor så hade hon en vanlig kaffekopp ungefär fylld till knappt hälften. Men tror inte det egentligen behövs så mycket utan det ska finnas tillräckligt med vätska som dom kan drunkna i. Sen tror jag inte att man måste ha hälften av vardera. Huvudsaken är att man får lukten från vinägern. Visst ju starkare det luktar desto bättre är det nog.
Då du har två stycken koppar så prova dig fram.
.

Det är därför vi har glögglas, de är små! Och absolut inte hälften vardera av nånting. Jag tror att vinägern är en stor del i framgången, annars skulle man ju kunna ha bara vatten, men jag tror inte det är lika lyckat! 😉
Hos oss är det typ 97% vinäger och 0,3% diskmedel och resten honung (på en höft sisådär). Allt tillsammans är nog max 2 matskedar i varje glögglas.
Vet inte om bara vatten med diskmedel skulle funka. Men som jag skrev så behövs vinägerdoften. Jag skrev också att det är nog bättre ju starkare doft man har.
thorntagg skriver ju att hon haft i vatten. kallaterrirer i inlägg 1 skriver att hon har hälften av var och det funkar för henne.
Om man tänker på när flugorna dyker upp så känner man sällan själv lukten av den frukt som börjat bli lite skämd och dragit dit dom. Så hur mycket vatten det går att späda ut vinägern med vet jag inte. Men man behöver inte ha ren vinäger. Frågan är ju bara vart gränsen går för att det ska vara effektivt.
Hemma hos mamma så var det inget sött i och det funkade utan det.
.
Brukade också sätta ut skålar med någon alkohol eller vinäger. Många drunknade men det var också många som bara satt på kanten och klarade sig. Jag köpte en sån här och den kan jag verkligen rekommendera. De flugor som inte går i och drunknar fastnar på det klibbiga pappret på ovansidan.
http://www.clasohlson.com/se/Bananflugef%C3%A4lla-Nelson/31-8034
Hejsan! Jo jag har ungefär hälften vatten och hälften vinäger (vill inte ha mer vinäger då det stinker så hemskt) och fyller kaffekopparna till lite mer än hälften med vätskan, sen en klutt flytande honung och några droppar diskmedel. Följden har nu blivit att det knappt finns några bananflugor kvar längre, så det var ju effektivt. Kanske skulle det vara ännu bättre med de där bananflugfångarna som fanns hos Clas Ohlson! Det ska jag nog skaffa inför nästa invasion! Tack för tipset!
#13 Jo den var ännu bättre. Fanns inte en enda bananfluga kvar efter några dagar.
Märkte sen inte av några flugor på hela hösten, förrän nu. Drar mig lite för att offra lite av mitt goda vin på dem, men får väl göra det.🍸
Den finns att köpa lite överallt, jag köpte min på Coop när dom hade rea på den.
thorntagg du kan nog till stor del undvika att flugorna dyker upp överhuvudtaget nästa gång du håller på med sylt och saft genom att se till att så fort du är färdig varje dag direkt ta ut skräpet från det. Och se till att diska alla redskap ordentligt i riktigt hett vatten och spola hett vatten i diskhon/slasken efter du diskat så det inte finns nå fruktrester kvar där.
Och att frukt/bär du använder hela tiden förvaras utomhus, helst en liten bit från fastigheten tills du ska använda det.
.