Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 7399 ggr
kerstinjo
0

Gladiolus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har köpt en hell del Gladioluslökar, men måste jag vänta med att sätta ut dem pga vår kalla maj?

Är det risk att lökarna fryser om jag sätter ut dem nu?

Bos lite söder om Vänern.

Kerstin 

Åsa S
0

Det beror ju på vilken odlingszon det finns många olika odlingszoner söder om vänern både höga och låga. Bor du i en lägre odlingszon så borde det gå bra att plantera men i högre zon skulle jag vänta ett par veckor

SaJo123
0

Jag har grävt ner mina idag! Zon 4

helisa
0

Jag förgror mina inne nån vecka till, har Zon 4, men det blåser alltid här så jag har nog närmare Zon 5 ärn 4

kerstinjo
0

Zon 3, men det är ju ändå minusgrader många nätter,

#3 Ja, det kanske jag ska göra. Vanlig plantjord eller vad använder du?

Kerstin 

helisa
0

Tar vad jag har, ibland plantjord, ibland är det det som finns i komposten, eller lite årsgammal plantjord från växthuset. Det brukar gå bra med vad som, dom gror o blbbar bra iaf så..Flört

kerstinjo
0

#5 Ok, då ska jag förgro dem inne. Men hur länge väntar du innan du planterar ut dem?

Kerstin 

helisa
0

Dom gror ju ganska snabbt inne, så sätter man idag så är det ju ganska perfekt o sätta ut dom i månadsskiftet

Brukar sätta ut mina nån stans mellan mitten slutet av maj, beror lite på hur varmt det är, här är det fortfarande lite för kallt, fast funderar så smått på att sätta ut iaf o täcka med fiberduk ist.

Torparmor
0

Jag har tagit upp mina gladiolus, som har massor med små bulber/vita lökknölar. Ska de sitta kvar under vinterförvaringen? Kan jag sätta dem i jord och få dem att växa till stora knölar i vår?

Låt dagen idag bli din bästa hittills!