Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 2790 ggr
Ida
0

Spansk trädgård

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Trots att jag är ganka okunnig vad gäller växter (till min mors stora förfäran..) blev jag minst sagt inpirerad under helgens besök i Malaga!

Jag har bott där tidigare och i helgen åkte jag och alla mina gamla kompisar ut på en grillfest på landet i byn Coín. Jag passade på att ta några bilder på trädgårdens alla skönheter…

Det verkar som att Rosor var señoran i husets stora passion, men jag har ingen aning om vad det är för sort eller så. Ta er gärna en titt ni som kanske vet! Glad

/Ida

Ida
0

Här är en annan variant….

Ida
0

Det här vet jag i alla fall vad det är… En boganvilla!! Glad

Ida
0

En söt liten kaktusblomma…

Ida
0

Och det här är min personliga favorit…

AndersE
0

Ja, visst är det orättvist. Sådant som vi med möda lyckas odla inomhus i krukor har de trädgårdarna fulla med…

Fina bilder!

Ida
0

Muchas gracias!! Glad

Får jag fresta med ytterligare en?…..

Christina
0

Jag är en sån där kalenderbitare som vill sätta namn på allting. Vet tyvärr inte vad dessa skönheter är döpta till. Gissar att den rösa är remontantrosen Alfred Colomb? Den vita ser ut som damascenarosen Leda. Jag har ett stort roslexikon i stan men sitter just nu på landet. Den laxrosa verkar vara en tehybrid.

Men antagligen är dessa ljuvligheter några som jag aldrig träffat i min begränsade tillvaro i zon 3. Ska man kanske flytta? Och leva större delen av året omgiven av sådan prakt?

Den ljuvliga blå som påminner om 'Blomman för dagen' kan vara kängguruäpple, men bladen stämmer visst inte.

Ida
0

#7 Oj oj, vad du kan!! Imponerande!

Har en annan som liknar mer en som man köper i blomsteraffär…

Christina
0

Men jag kan ha alldeles fel. Tror jag har rätt vad gäller arten, men namnen……. Den sista är en tehybrid och jag törs inte ens gissa på namnet.

Christina
0

Kan det vara Velvet Fragrance? Nästan svarta kanter ska den också ha.

Ida
0

Spännande det där med Rosor! Så vackra, stilfulla och romantiska. Jag älskar Rosor, men måste erkänna att jag inte nämnvärt fördjupat mina kunskaper…

Jag kan inte slänga Rosor som jag får, jag torkar dem alltid så att de håller sig för alltid…

Är det här också en Tehybrid?…

Christina
0

Ja det ser så ut. Tehybrider är fantastiska men inte så bra i vårt klimat. Åtminstone inte hos mig. De är kinkiga damer som vill ha sol och god jord och gödsel och värme…….