Stenmur
Är det någon här som provat på det digra arbetet med att göra en egen stenmur? Något speciellt man ska tänka på?

Ja… *pust*
Den ska ifs inte vara så lång… och jag hade inte tänkt att den skulle bli sådär jättebred som de småländska är.. lite smalare, men det blir ändå ett digert jobb.
Men sten har jag! Jag trodde jag skulle flytta ner till den berömda Skånks myllan… he he… här har varit en rullstens ås en gång i tiden. Här är mer sten än i hela Småland!
Men många verkar fuska med att gjuta cement eller betong inne i… det vill jag inte… Får se om jag kan ro ihop det här projektet:D

Vilka spännande projekt du har på gång. Snälla - du måste ge oss bilder när du börjar, så vi får vara med och se det växa fram!

Absolut:)
Måste ju dokumentera så att man kan bevisa vilket hårt arbete man har gjort;D

du lär bli stark som en oxe
zzaga är redan stark som en oxe - hon är ju keramiker
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

jaha *ler fånigt* blir man stark av det? min erfarenhet av keramik strecker sig till bilden i skolan…

Absolut. Iallfall när man ska centrera 5-6 kg lera
Jag har aldrig gjort det men man måste nog veta vilken typ du tänkt göra för att ge råd…
Ska det bara slängas runda stenar ovanpå varandra så är det väl bara att slänga runda stenar ovanpå varandra?
Ska det pusslas ihop en mur med snygg form så tror jag bland annat man ska tänka på att börja en bit under marknivån så att inte tjälen knäcker den direkt?

Anders - titta på de tre varianterna som finns i #1. Någon modell som du skulle föredra?
Det beror ju väldigt mycket på var man har muren. Den ska stämma in i ett sammanhang. Jag har sett "stengärden" i villaområden som sett helt mal-placerade ut…
Ändå - jag tycker det skulle vara roligt att försöka pussla ihop en jämn och fin "kallmur". Jag har sett det göras otroligt vackert och också sett sådana som stått sig fint i långt över 100 år.
Sidan som familjen Pålsson gjort har ju en grundlig och fin instruktion. Jag har inte läst den i detalj, men nog ser det ordentligt och genomtänkt ut!

Jag tror stenmuren kommer att passa fint här. Det är inte ett villaområde uten på landet. Precis brevid står redan en stenmur så den nya kommer att vara som i vinkel till den.
Jag tycker det verkar lite jobbigt att behöva gräva ner i marken (det finns ju en milion stenar per kvadrat centimeter här) innan man ska börja med själva stenmuren.
Det är den där pussel delen som jag är lite nervig inför… svårt att veta hur det kommer att bli.

Som du säger - det blir ett pusslande - men du får ta god tid på dig. Måste inte bli färdig redan i sommar väl?

Nej jag har gott om tid på mig:D