Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5855 ggr
[Parlplattan]1
2

Aloevera Skötselråd

Hur sköter jag best om el Aloe vera planta?

Vatten?

Jord?

Ljus?

Sol?

krukor?

Hur man ska vattna den?

gärna mer information. 

den börjar bli "tanig" "platta blad" 

vad gör jag för fel?

har fått sticklingar och satt den i egna krukor vattnar nästan aldrig. De klarar sig fint  men det är själva "moderplantan jag oroar mig för.

Aleya
0

Jag vattnar då den är torr(ca varannan dag för mig) byter jord en gång om året.
Rensar den från sticklingar så fort dom kommer(dom drar bara näring så jag ger bort dom ganska fort.
Dom står ganska mörkt för tillfället då det fönstret inte har så mycket ljus. Men den mår gott.
Har ganska stor kruka.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

leemland
0

Dom ska gärna vara planterade i terrakottakrukor har jag blivit tillsagd. Och de är, numera, planterade i kaktusjord/jord för aloe veraväxter. 

Jag har skött mina plantor sedan jag fick den första på detta viset: Under sommaren, maj-sept ungefär, så får dom vatten var tredje vecka varannan om det är extremt varmt. Näring får dom antingen vid varje vattning eller varannan , beroende på vilken typ av näring jag använder och vad som står på förpackningen. Under hösten/vintern okt-april(ca) får de endast vatten varannan månad. Har hela tiden haft dom i söderläge, inte direkt solljus men solen är där ändå. (hoppas du förstår hur jag menar.)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Parlplattan]1
0

#1 Aleya: hur mycket vattnar du varje gång?

#2 Leemland: tack samma fråga till dig hur mycket vattnar du dem då? och är de uttorkade eller fuktiga?

jag vattnar inte så ofta men den blir som "platt"

leemland
0

#3 Dom är helt torra när jag vattnar dom. Svårt att säga exakt hur mycket jag vattnar, men i och med att dom är torra så åker vattnet rakt ner i "tallriken" undertill. Men jag försöker ta så jag vet att de blir blöta liksom. 

Om jag förstått det rätt. när jag läst på alla sidor, så ska aloe veran hinna torka mellan vattningen.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Parlplattan]1
0

#4 tack snälla :D

Atropa
0

jag vattnar varje dag typ, dom  blir snabbt "platta" här plus att har den i skuggan, den torkar ut helt om jag har den i ett soligt fönster. #3 visste inte dom skulle torka innan man vattnar? hur kommer det sig?

Sindri
0

När plantans blad blir platta har den vätskebrist.
Jag har odlat aloe i ca 15 år, har aldrig gödslat. Kanske vart tredje år eller så tar jag bort översta jordlagret och lägger på lite ny jord.

[Parlplattan]1
0

okej, trodde jag vattnade för mycket

nettimarsvin
0

Jag fick tipset i en blomaffär att "de vill torka mellan vattningarna o vattna sedan i krukan o låt stå o dra en stund " å än så länge ser den fin ut 😃

[Parlplattan]1
0

Tack snälla!har skott om bpgin vill ha kan skicka mot frakt