flitig lisa

hmm, ingen aning. Mina bara dör. Så jag har aldrig fått glädjen av att se hur de skule reagera om de fick leva ett helt år. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#1 tråkigt att dom bara dör för dig du får ändra något så att dom lever kanske vattnar/eller torkar ihjäl dom ?
mvh/bjorsa

Flitiga Lisa (Busy Lizzie - tänk jag har alltid trott att namnet var en svensk uppfinning) ÄR en mycket variegerad blomma. Visst är det helt bedårande att ha de här blandade färgerna? Och att man egentligen skulle kalla det 'smaklöst och onaturligt' om man i andra sammanhang blandade orange, lila, rosa och rött?
Så det är så den är. Sedan har förädlarna jobbat med att få dem färgkonstanta. Antagligen för att kunderna vill kunna skapa eleganta mönster i offentliga rabatter.

#3 så den har alltså olika färger på blommorna och att den växlar från år är bara att den är på de viset :-) skall se vad som händer om jag tar en stickling från en gren med lila blommor om de kommer att ge lila blommor bara eller om de dyker upp röda .
mvh/bjorsa

#4 Skulle vara intressant att se om stickling ger konstant avkomma. Tror du förädlarna jobbar med sticklingar eller fröer?

#5Jag är så dålig på de där med förädling men man kan väl inte förädla med bara sticklingar för man måste ju korsa dom för att få nytt annars är de väl bara vid mutationer man skulle få något eller tänker jag fel ??
mvh/bjorsa

Jag torkar nog ihjäl mina lisor jag;-(
Som sagt var, har inga gröna fingrar och ett superdåligt minne. Så här dör de på löpande band.
Audiatur et altera pars

#6 Bjorsa - du tänker förstås rätt!

#7Mördare :-)))) Vi har oxå lite uttorkade blommor men man kan ha flitiga lisan som indikator för när hon sloka då är de dags att vattna eller så får du ha självbevattnade krukor .
Ett sätt som vi kör med är att på sommaren typ juni är att ut med alla växter rubbet åker på kollo :-)å dom gillar det många av dom hamnar i skuggan under syrenerna å en del som flitiga lisan åker mer i krukorna på altanen men de e ytterst sällan någon av dom dör då för de regnar ju här :-)) å sedan får man in fina krukväxter på hösten problemet är ju frosten å den brukar jag alltid säga nä inte i natt men frugan brukar tjata å till slut tar jag in dom å då brukar de blir frost bara några dagar efter så de har varit nära men peppar peppar ,ett sätt att se är ju att de inte får vara klar himmel på kvällen å runt 3-5 grader för då är risken stor för frost på morgontimmarna .
mvh/bjorsa

#9: mmm, jag är en blommördare. Så gissa om jag blir chockad de gånger jag får något att överleva. hihi
Som mina stackars frön nu då som till och med växer, jaja, än så länge i alla fall. ;-)
Det där med självvattnande krukor vore inte så dumt. Såg annars en katt på rusta som man sticker ner i blommorna så mjauar den när det behöver vattnas. ;-)
Audiatur et altera pars

#10Jag har oxå mördat blomor å växter så du är inte ensam :-)Fast oftast är de ju att man vattnar ihjäl dom så att dom kvävs å ruttnar .
Man kan ju oxå använda badkaret för att blötlägga dom å de brukar dom flesta gilla de e ju bara att trava in alla i badkaret på med proppen å sedan duscha dom först samtidigt som dom vattnas sen låta dom stå i vattnet ett tag å sedan ur med proppen å låt dom rinna av ordentligt sedan tillbaks med dom fast såklart tar ju en stund att göra men man kan göra det 1 ggr i månaden fast vem orkar :-))))
mvh/bjorsa

haha, ja jusst ja vem orkar. Och vad värre är, vem kommer ihåg? Inte jag tyvärr. ;-)
Audiatur et altera pars