Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2236 ggr
beem
0

Torka Lavendel

Jag har plockat Lavendel och torkat.  Det doftar inget - inte minsta lilla doft av Lavendel. Vad beror det på ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Halvdansken
0

Doftade den innan du torkade den?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

beem
0

#1 Ja ute i planteringen doftade den. Om jag tog i blommorna  doftade det Lavendel av händerna.

Sindri
0

Hur har du torkat den?

beem
0

#3 Jag har hängt stjälkarna upp och ner i torrt mörkt rum.

Tant Grön
0

Är du säker på att det är lavendel?

beem
0

#5 Ja det är Lavendel. Jag har haft det förut. Jag har köpt den i en handelsträdgård. Den doftar Lavendel då den står ute i planteringen.

Sindri
0

Konstigt - du har ju gjort allt rätt vad gäller torkning. prova att lägga blommorna i en papperspåse och lukta i den sen. Du tog dem inte för sent så de hade börjat vissna?

beem
0

#7 De hade inte vissnat.  Såg  fräscha och fina  ut. Jag har läst någon gång att man ska plocka på morgonen  för att få bästa doften av tex Rosor. Kanske gäller det Lavendel också.  Jag plockade sent på em.  Jag ska lägga dem i papperspåse och se om jag märker någon skillnad.

Jag har haft Lavendel flera år men det är första gången jag plockar dem för torkning och så doftar de inte ens 🙂

[HundochKatt]
0

Kanske lite sent på säsongen? Mina är det försent i alla fall. Jag brukar plocka när de är som finast och torka och då doftar de länge och gott.

beem
0

#9  Ja det blev nog för sent plockade. Det är säkert det som är felet. 

Nytt försök nästa år 🙂

Atropa
0

aldrig hört talas om den växt som inte doftar vid torkning (både goda som dåliga dofter) jag torkar typ alla växter jag kommer åt för har dom till te så varje växt har ju sin doft :p min lavendel luktar jättestarkt och lukten försvinner knappt ur glasburken när den är tom