Rensa ogräs på grusplan
Har en grusplan på ca 30x30 meter med lite väl mycket ogräs i. Har ni tips på hur jag får bort ogräset utan allt för mycket slit? Hur håller jag sedan planen ogräsfri?
Hej, Ett sätt att få bort det är att köpa en "hacka" Vet inte vad de heter på riktigt? jag jobbade med sådana förra sommaren det är ialla all som en skrapa eller hacka på ett skaft bladet på pinnen är vinklat så att du för ner bladet under gruset så nära rötterna det går , är jorden lös gärna ner iden och sen trycker du bara rakt fram och "plogar" bort dem. blir det fula märken i grusplanen krattar du bra iordning gruset efteråt.
Vill du inte att ogräset växer upp igen?
- Ta bort gruset
- Lägg en plastmatta över hela planen tajt.
- Ös tillbaka gruset och täck plasten.
Det håller det mesta ogräset borta länge.
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….
Hacka 900m2 grusplan är ju inget man gör i en handvändning. Finns det något latare sätt? Kan en gasoldriven ogräsbrännare vara en lösning?
VSet kan du också göra. ungefär lika effektivt men mycket dyrare och väldigt miljöförstörande
Vad är det som är så miljöförstörande med att bränna butangas?
Är de billiga ogräsbrännarna bara skräp? 300kr för en brännare och gastub tycker inte jag alls låter dyrt. 200kr till på gas är ju fortfarande billigt.
http://www.clasohlson.com/se/Ogräsbrännare-för-gasflaska/31-5118
Jag har lärt mig att gasol inte är någon miljövänlig gas. Men jag är ingen kemist
Ja gasol är förvisso ett fossilt bränsle men det bildas bara koldioxid och vatten vid förbränning. Låter klart bättre än att hälla på ogräskemikalier på marken.
Bättre att du försöker få bort ogräset med rötterna. även om gasol är bättre än gifter. Annars är ju lägenhet trevligt
Nej, någon lägenhet blir det inte tal om.
Någon som har erfarenhet av "Hjulhacka"? Är de värt det höga priset?
http://www.svearedskap.se/store/p/hjulhackan-178578/hjulhacka-306352
Finns det något man kan dra med en åkgräsklippare för att få bort ogräset?

Iomed att ogräset växer så har det tillgång till jord!
Hyr en grävskopa och gräv upp hela gårdsplanen.. minst 3-4 dm ner!
Lägg sedan på macadam upp till en dm från tänkt färdignivå.. lägg dränrör i ytterkanterna.
Lägg på markduk och fyll på med 0-8.. och grus ovanpå!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Bra tips Zepp
#9 Går det köra bil på detta eller kommer de köra fast i gruset?

Hyr en markvibrator och packa först macadamen, innan du lägger på 0-8.
Packa sen 0-8 an oxå.
Man kan lägga markarmering för extra bärighet.
Låter som ett 100.000kr projekt att gräva om grusplanen med markarmering. Riktigt så ordentligt behöver det inte vara. Är nog mest vilka handredskap som är mest effektiva jag är ute efter. Ett par tusenlappar kan jag mycket väl lägga i början och sedan kanske 1000kr/år i underhållning av planen.

Jag skojar altså!
I början blir det mer att jobba med kroppen, redan nästa år blir det lättare!
Om fem år så blir det till att skaffa gymkort!
En del ogräs skall ryckas upp med rötterna.. annat skär man av under marknivån med spade eller ogräsjärn.
Kan du få några barn att slita på grusplanen med lekar o spel så underlättar det.
Annars så har du rätt.. 100,000 kostar det nog minst att nyanlägga en stor grusplan.
Om underarbetet redan är hyfsat så kan man dra på ett nytt topplager.. det kostar per kubik, transport och sen jobbet att kratta ut det hela.
Gör man en nyanläggning och underhåller den så varar det cirka 20-30 år.
Drar man på ett nytt fräsht topplager så dels hindrar man vissa växter att nå solen och det kan vara 5-10 år.. om man underhåller det hela med årligt arbete.
Föresten.. vem vill ha en steril nyanlagd grusplan?