Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 1118 ggr
Tatsu
0

Vad är det för växt?

Jag köpte en fröpåse med mixade klängväxter. Jag planterade och nu har det kommit upp "monsterplantor", jag har slängt påsen så jag vet inte vad det kan vara som växer.
Luktärter och krasse, samt en växt till känner jag igen, men den 4:e, blad som är i form som rabarberblad, taggiga och enorma, den brer ut sig överallt och kväver de andra växterna.
Det är jätteroligt när något växer så fort men, som maken sa - börjar de där att klättra högre upp, då tippar nog balkongen.
Det har ialla fall kommit jättefina gula klockor som är ca 1 dm.Men stammen är ganska grov och när jag klippte bort en del blad var de ihåliga och det rann vätska ur dem. Är det någon som vet vad detta kan vara för växt och om den är giftig.
Tyvärr kan jag inte lägga in bilder så ni kan få se "monstret".

Åsa S
0

Jag gissar att det är prydnadspumpa de brukar finnas såna frön med i de där fröblandningarna. Titta noga på blommorna om du ser en liten frukt bakom blomman så är detta en honblomma (den som bildar frukterna), vill du ha frukt på prydnadspumpan tar du pollen från en hanblomma (blommor utan en liten frukt) och så placerar du pollenet i mitten på honblomman där pistillen finns.

Tatsu
0

Det låter intressant, ska absolut testa detta. Jag kan inte så mycket om blommor och blader men tycker det är hemskt roligt.
Tack för tipset.

Tatsu
0

Jag  har skördat från min monterplanta, ett stort fat med alla möjliga modeller av prydnadspumpor.
Nästa år ska jag plantera tidigare och med stöd så den får växa, det var riktigt roligt och fina blommor var det också.

ingagrönafingrar Tatsu