Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 8052 ggr
EvaRittsel
1

Hur plantera Tussilago?

I 20 års tid har min man åkt ut och grävt upp stora plantor med Tussilago och försökt få dem att ta sig i trädgården.Förgäves.  Det finns nog inte en enda plats han inte testat - alltifrån parkeringens sandiga, avgasrika slänt till pionrabatten och jordgubbslandet. Han älskar Tussilago. Hur får vi dem att överleva? Jag vattnare och duttar med dem. Men sen blir det att nästa vår upoprepa proceduren.

Vitsippor, blåklockor, tjärblomster, liljekonvalj och en massa andra blommor har vi lyckats få att överleva och föröka sig. Men inte tussilago!

Kan någon hjälpa mig!

Christina
1

Tussilago vill ha lerig och grusblandad och våt jord. Roten är ju enorm. Men det vet ni förstås redan om ni grävt upp den. Tror - men obs vet inte - att den bör planteras på senhösten eftersom blomanlagen bildas under vintern.

Själv har jag tyvärr alldeles för mycket och har problem med att få bort de stora bladen.

Linda
1

Får mig att tänka på en kompis som flyttade hit till sverige för ett par år sedan, när jag mös och sade: ÅH vad mysigt tänk att tussilagon äntligen har kommit till din tomt!! Fick jag svaret: Fy ogräset menar du???

-Jag kan tala om att jag nästan kände mig sårad via tussilagons vägnar…Fundersam

Faxlin
1

Ja, men det är nog så att de flesta inte vill ha tussilagon på tomten. Men att de gör sig fint i diken och små backar i vilt tillstånd.

Jag var över ambitiös och gick och tog bort mina med en sådan där ogräspinne förrut. Tre år tog det, men nu ser jag inte en tussilago i gräsmattan. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

EvaRittsel
0

Tack för tipsen. Vi får väl ge oss ut i höst och gräva ordentligt. Det är kanske så att han missat roten…..

Tilda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tussilagon är ju vacker!

Staffan
1

Håller med - tycker också om tussilago! På våren är de som små solar som hjälper den inte ännu så starka solen… :)

Madde
0

Tycker oxå att tussilagon är vacker. Men vet inte om jag skulle vilja ha den på min tomt så att säga. Visserligen har jag ingen tomt just nu.Men i framtiden så att säga.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.