Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 4998 ggr
lisette
1

lägga stenar längs huset

i sommar tänkte jag utnyttja min sambos lillebror och be honom plocka stenar från vår åker och lägga längs mitt hus. vill inte ha rabatterna längs huset utan en massa stenar.

nu har jag ju bara kirskål i rabatterna, hur ska jag göra för att få stenarna att ligga snyggt?

ta bort en hel del jord, lägga ngn sorts filt så jag slipper ogräset. och sen?

hur har ni gjort som lagt stenrad längs huset?

Christina
0

Jättesnyggt med sten istället för rabatter nära huset. Sedan kan du ha rabatterna mitt i gräsmattan eller på andra lämpliga platser istället.

Kirskålen måste bort först. Den växer annars upp mellan stenarna och blir omöjlig att komma åt att rensa. Gräv bort jorden en bit runt huset och fyll på med sand innan du lägger ut stenarna.

lisette
0

så om man gräver upp ungefär en dm runt hela huset och fyller upp med sand kan man bara trycka ner stenarna sen?

jag har sett hus där det ser ut som om de lagt cement/betong först och sedan tryckt ner stenarna där i. eller murat mellan springorna när stenarna är lagda.

Christina
0

I tråden om att bygga fristående stenmur finns länkar till bilder på olika konstruktioner.

Hur har du tänkt dig? Ska stenarna ligga nedsänkta eller ska de dölja en befintlig husgrund?

lisette
0

nersänkta. som en liten trottar typ :D

Linda
0

Ha sand och bark underst och lite bredvid om du vill slippa så mkt ogräs på ett tag:)

Madde
0

Vore jättekul och se lite bilder på hur det blir sen Lisette. Tycker att det låter som en superbra idee. Kan nog bli jättefint runt erat hus.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

lisette
0

men man kan väl lägga en sorts filt i botten så inte ogräset kommer mellan.