Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 4167 ggr
clivia
0

Uterum blir vinterträdgård?

vi har ju då blivit med hus, inklusive ett rätt stort glasat uterum… Drömmen vore ju att göra detta uterum frostfritt, så vi kan övervintra pelargoner där, och även ha som en vinterträdgård. Är det någon som har några tips kring detta? Uterummet är rejält byggt med fönster åt två håll, på gjuten platta med rätt bastanta skjutdörrar. Åt norr har vi en hel vägg med vädringsfönster högst upp.

Isolera? Frostvakt? Golvvärme? Vilken ände börjar vi i?

Christina
0

Oj - isolera föreställer jag mig. Beror förstås lite på hur du ska värma upp det. Med el antar jag?

En medlem i Trädgård.iFokus - Norrskenet - bjöd på den här fins artikeln där han bild för visar hur hur han steg för steg byggde sig en vinterträdgård. Kanske hittar du tips där?

Maria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har byggt ett uterum denna sommaren som är ganska litet (6 kvadrat). Väggarna, där det är trä är isolerade och även golvet. "Rutorna" är isolerade tvåglas. Taket är isolerplast (16 mm). Jag har hoppats att det ska hålla runt 10 grader i vinter. Vi har köpt ett element med fläkt.

Jag har bekanta som kan hålla denna temperatur i ett liknande uterum enbart med element. (De har golvvärme men har inte använt denna)

/Maria

Mariana-clarissa
0

Jag tycker att ni är lycko-ostar

Satsa på en bra mijö..ställ in bänkar och ett bord som gärna får vara i grovt trä..

Satsa på frosttåliga växter så kommer ni att ha en rejält fint uterum..Ta gärna ditt några böcker att läsa högt ur och tänd lite ljus…

Ha det sedan gött i höstmörkret

Mariana

Christina
0

Snyggt. Så fint det kommer att se ut utifrån i höstmörkret när du tänder ljus.

Jag har mitt växthus en bra bit från boningshuset men skulle gärna ha ett uterum också. 6 kvm är nog rätt lagom om det ska värmas upp.

Norrskenet
0

Jag brukar isolera i sidofönster, fönsterskarvar och runt dörrarna med bubbelplast. På så sätt så minskade min elförbrukning för vinterträdgården med 2000 kWh och dessutom slapp jag mycket kondens. Här en bild från sidan

Norrskenet
0

Framdörrarna brukar jag lämna utan isolering på fönstren för att få in sol och mycket ljus. Snö är också bra isolering

Maria
0

Bra tips.

Det är vackert med snö men här i Göteborg blir det oftast inte så mycket av den varan.

/Maria

Christina
0

Länge sedan jag hade rejält med snö. Minns kanske fel men nog kunde man alltid åka skidor i Stockholmstrakten när jag var barn?