Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 1977 ggr
clivia
0

tillbaka igen!

jag hängde rätt mycket här för något år sen men det har varit rätt lite odling för mig på sistone. Det blir det emellertid ändring på snart! Vi har nämligen köpt ett radhus med en fin liten tomt proppad med allehanda blommor, buskar och träd. Ska bli jättekul att hålla på med, och det blir säkert en och annan fråga här!
På tomten finns också glasat uterum och altan, båda ganska stora, och en liten damm med "porl". Jättemysigt!

Vi var och tittade i söndags innan allt vissnar, vi har inflyttning i december och då är det ju för sent. Hade med mig papper och penna och skrev flera blad fulla:ett urval är pipranka över en hel vägg, rabarber, tujor, vindruvor, flera sorters klematis, sköldpaddsört, kärleksört, magnolia, rudbeckia, japonica, aklejor, plommon, julrosor, dagliljor, pärlrönn, rosor… Jag är särskilt glad för den där Japonican, mina svärföräldrars grannar har såna och jag tycker de är så fina! För er som inte vet är det ett slags buskig planta med rätt stora borstiga klargula blommor.

På återhörande!

beem
0

Grattis till det nya huset. Du ska se att intresset för trädgård  och odling bara ökar.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

elenor
0

Välkommen  tillbaka och grattis till huset! Kan verkligen förstå förtjusningen över alla de fina växterna! Roligt att ha något att börja med!

flaxss
0

lycka tillmed radhuset

vad är det för japonica du har ? japonica är ett samlings namn för växter som kommer från japan finns ju

fatsia japonica ,aucuba japonica ,kerri japnoica ,camellia japonica,azalea japonica ,acer japonica,peris japonica  m.f  

kan det va kerri du menar ?

clivia
0

tack tack för glada tillrop. Det ska verkligen bli roligt att dona i trädgården på nya stället!

flaxss - hmm, det var en mycket bra fråga, jag har faktiskt ingen aning men säljaren hade sparat alla lappar från plantskolan så förhoppningsvis finns det latinska namnet där. Jag vet bara hur den ser ut, och är så glad! Just i somras när svärisarnas grannes japonica blommade sa jag till min sambo att en sån buske skulle jag vilja ha i trädgården. Och nu får jag det!

flaxss
0

googla kerria japonica ,,kan det vara en sådan

Christina
0

Roligt att ha dig här igen. Låter som en idealisk trädgård att sätta igång med och drömma och planera inför nästa växtsäsong. Bra planteringstid fortfarande för en del växter.

Gissar också att det är en kerria d har. Finns utanför ett stenhus på vår gata och är jättefin. Stämmer bilden med din buske?

clivia
0

japp, exakt en sån är det. Men vi flyttar in i december så det blir nog inget planterat i år, ska bli spännande att se vad för lökväxter som dyker upp i landen. Hon visade en vårbild och det var tätt med tulpaner vid altanen…

Eventuellt ska vi fråga om vi får gräva ner vår klematis i trädgården innan frosten kommer, vi får se hur vi gör…