blommor/växter vid staket
vi är lite inne på att sätta detta staketet längs vägen och sedan sätta ngn sorts växt/blomma som klättrar längs staketet.
vilken sort är bäst? eftersom det är längs vägen så måste det vara något som är tåligt.

Perenna luktärter tror jag skulle vara vackert.

och jag kommer som vanligt med förslag på klätterrosor - fast då är staketet kanske inte kraftigt nog?
Perenna luktärter. Zzaga vet du om de går i zon 3?

Clematis kanske också vore fint. Jag gillar när de blandar sig med klätterrosor.
Slingerkrasse är toppen om du vill ha snabb effekt och dessutom ha något medan du funderar på mer krävande och dyrare investeringar.

Christina
Oh, tänkte inte på att de kanske måste vara härdiga :/ Jag vet faktiskt inte hur härdiga de är.
Annars kanske alpklematis? Jag har en med medelstora rosa blommor , jättevacker min har vuxit som attan säkert 2m på ett år. Min svärmor lyckades få tag på en som ser likadan ut men som luktar gott också:D

Tålig då ska du välja Vildvin som till hösten blir vackert rostfärgad.

hur ser alla era förslag ut då?? :D

Snyggt och annorlunda staket.

Ohh, blommande staket, nu startade du något nytt i mitt huvud. Som jag säger inte nyttigt för min kropp och plånbok att hålla till här inne;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#11 den var ju jättefin tyckte jag…

#7 det ser jättefint ut! men vildvin. det låter som om det är ngt som sprider sig ganska fort. men det kanske bara är namnet som vilseleder mig?
# 14 hehe visst har jag bra idéer åsa?

#15: Jag lider av sömnproblem eftersom jag har sådan värk. Därav är jag inne ofta om nätterna.
Måste man göra riktiga land då för att få fram de två sorterna du nämnde. Känns lite jobbigt att gräva land överallt. hihi
#17: Japp, full av bra idéer är du. Nu ska jag bara se till att apa efter dem också. hihi
Audiatur et altera pars
En tålig och snabbväxande ettårig klängväxt är blomsterböna som finns med orangefärgade eller vita blommor. Det går bra att så dem direkt i jorden eller förkultivera nu i maj beroende på var i landet du bor.

Oki, det lät ju också som ett bra förslag. Viskade åt gubben något om blommor och staket och fick en djuuup suck till svar. hihi
Audiatur et altera pars
Krasse är också ettårig underbar klätterväxt med vackra blommor och blommar länge. Så på friland och bra peta ner frön med jämna mellanrum och vips så blommar staketet!! njae..en månad efter eller så…

vad betyder ettårig? finns den bara ett år och sen måste man så om?

#24 Ja, de betyder att de lever bara ett år.
Jag skulle råda dig att ta clematis, de blommar mycket och länge!

jag gillade båda blommorna i #11 och #13. tror det lär bli något sådant. jag vill ha blommor som kommer år efter år eftersom jag tyvärr inte ha stort trädgårdsintresse. min farfar anlade "trädgården" till ett sjukhus i malmö. det är synd man inte fått hans intresse till grönt.

Ja, det där med clematis låter ju onekligen mer och mer intressant. Och gubben suckar mer och mer. haha
Nu har du lurat mig till något lisette. Så nu kommer mitt staket bli lila. Jag fastnade ju för bild nummer 13. hihi
Audiatur et altera pars

Ja clematis är fint. Tar mycket lite plats vid marken och du kan låta försommarblommande sorter blanda sig med sensommarblommande. De vill ha litet skydd framför själva rothalsen första åren, så där kan du sätta någon lågväxande ettåring.

jag tänkte måla staketet vitt och sedan plantera/så frön på utvalda ställen längs staketet.