Sått frön

Visst är det fantastiskt med den kraft som finns i frön. Plirar och ser inte riktigt bilden på fröpåsen. Vad är det?
Lejongap? Du får nog gallra lite bland plantorna sen, eller flytta somliga i nya krukor annars blir det för tätt.

Nu har jag sått jalapenofrön. Jag kunde inte hitta några färdiga plantor men jag var bara på två ställen. Om dom får stå i uterummet så kanske de kommer ikapp lite.

Se till att de får stå lite varmt tills de grott bara.

#5 du får nog se till att lufta dom och hålla temperaturen nere lite för om tex drar upp tomater i fönstret och som du med plast över så blir de att temperaturen blir för hög i förhållande till ljuset så att plantorna skenar iväg å blir gänliga/ranka .
Man kan du tex tillsätta mera ljus å försöka få ner temp och skola om dom dvs plantera om dom och om dom blivit långa kan man sätta dom djupare i krukan och en tomatplanta behöver 1 liters kruka ungefär och den tar ca 8 veckor från frö till utplantering fast de går ju att sätta tidigare å i synnerhet om växthusförhållanderna är bättre än inomhusförhållanderna .
Lysrör lämpar sig bra till växter jag drog upp plantor i garaget med bara lysrör men dom måste hänga nära plantorna typ 40-60 cm ovanför om jag minns rätt men just förhållandet ljus värme är ju kruxet för att få bra plantor .
mvh/bjorsa

Man kan bli less ibland då man köpt frön som inte gror. Köpte på postorder ampelpetunia som jag lyckats bra med tidigare.
Nu har de snålart in på antalet frön i påsen til ca 10 som är pelletterade (annars är de ju pyttesmå) och inte ett enda har grott. Ska skriva och klaga för jag är heller ingen nybörjare på området utan har sysslat med frösådd i ca 30 år.

Japp, kickboard, jag skulle ha skrivit in och klagat.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag ska nog klaga på mina Ageratum. Tack Kickboard för den puffen.
#6 jag drar upp mina tomater på fönsterblecket och jo - de blir rangliga. Men nu har jag planterat om dem djupt, upp till understa bladparet, i större krukor och tjottat ut dem under täckväv. Ja, jag vet. Ambitiösa odlare behandlar inte sina växter på det sättet.
Förra året hade jag läst på. Införskaffat lampor, satt på timer så att de skulle få rätt ljus osv osv. De växte… dåligt! Sen skolade jag om dem och började långsamt vänja dem vid svalare utomhustemperatur. Ut och in varje dag. En helg åkte vi bort och där stod de i ett soligt hörn på altanen. Och tvärdog. Allt jobb åt tjottahejti.
Så i år är vi tillbaka i survival of the fittest. Fröodling i fel temperatur med för lite sol och sen Tjo ut i kylan. Och de växer o knakar! Ibland blir det rätt när man medvetet gör fel :)