Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 4653 ggr
KerstinP
2006-05-05 23:33
0

Projekt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ett projekt jag började på förra året. I år ska matjord och växter planteras. Allt som finns vid husväggarna ska ut till denna kulle.

Christina
2006-05-05 23:49
0

Ska du inte ha några rabatter vid husväggarna sedan? Iofs önskar jag att jag inte hade det. Men de var de allra första jag gjorde en gång för länge sedan. Bara för att jag trodde att det skulle så vara…..

Lise-Lotte
2006-05-06 13:51
0

#1 Samma projekt här med att flytta ut alla blommorna från husväggen. Vi ska dränera runt tre väggar så det är den primär anledningen till att många många blomplantor måste upp. 

Samtidigt så är det bra för egentligen är det ganska tokigt att ha rabatter efter husväggar som man står och häller på vatten hela somrarna. Sedan är det snyggt och rent med lite halvstora stenar runt husväggarna somd et förhoppningsvis blir när dränerignen är klar.

Mitt projekt är att samla "alla" på ett ställe också men jag tänkte försöka att skapa ett trädgårdsrum av blommor. Och så blir resten av tomten gräs, stora buskar som solitärer och träd.

KerstinP
2006-05-06 22:17
0

Nä jag ska inte ha så mycket rabatter vid husväggarna. Där ska det bli singel. Två klätterrosor får dock stå kvar.

KerstinP
2007-10-04 22:45
0

Så här har mitt projekt blivit.

anki1
2007-10-04 22:55
0

så fint det blev.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

KerstinP
2007-10-04 23:05
0
Torparmor
2007-10-04 23:38
0

ÅH - vad avundsjuk jag blev. Jag och min man har varsitt projekt på gång, tyvärr har jag haft för långa och många resdagar i år så på den enda semesterveckan vi fick till trädgårdsjobb kom vi bara så här långt med hans projekt - första utbyggnaden av dammen

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Torparmor
2007-10-04 23:41
0

Och så här långt kom vi på mitt projekt en köksträdgård.

Torparmor
2007-10-04 23:45
0

I ena delen skall jag ha en sittplats för rensning av bär och grönsaker. Bakom "ryggen" mot den andra trädgårdsdeln skall det bli en spalje i vinklar och en portal för transport av rens till komposten på andra sidan spaljen. Påena sida om portalen ska det bli staketdruvor och på den andra minikiwi

Torparmor
2007-10-04 23:51
0

Eftersom vi har mycket tung lerjord, gör vi upphöjda bäddar, 2 st är redan färdiga med djup ca 60-70 cm för bärbuskar. Vi har lagt ner "svettslang" för bevattning. Några buskar har vi hunnit flytta.

Det ska också bli en säng för grönsaker, men den blir inte mer än 35 cm djup. Alla tre sängarna är 9 m långa och 1,10 - 1, 20 breda

Christina
2007-10-07 00:12
0

Ser ut som om ni är på god väg med alla projekten. Fortsätter ni nästa vår eller går det fortfarande att jobba i trädgårdne hos dig?

anki1
2007-10-07 19:38
0

Jag startar flera olika projekt samtidigt, och får en hel del jobb. en del blir inte färdigt eller tar flera år på sig. årets projekt har var it att göra en ny plantering med sk täckodling, för ogräsen. Men de hittade ju dit ändå och så göra om e rabatt md samma metod. flytta plantor hit och dit. göra om ett sälgsnår till plantering, där har jag bara börjat. Pågående projekt:  Ta tillbaka rabatter från ogräsen.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Torparmor
2007-10-07 22:00
0

Vi hade flera frostnätter redan i början av september (-4 grader som lägst), då täckte vi blommorna på altanen och en del växter började sätta sina fina höstfärger. Sen har det varit rätt varmt, och fortfarande blommar många växter, mest förvånad är jag för att den sådda blåklinten ser helt opåverkad ut i en tvättgryta mitt på en bergkant.

Vi räknar med att jobba vidare med andra projekt nästa helg. Vi ska låta grundläggningen sätta sig över vintern. Vi ska flytta en grill från altanen till en uteplats, sen ska grillfundamentet bilas bort så vi kommer åt att täta och isolera husgrunden. Jag ska också tvätta växthuset. Sen väntar jag på mina beställda pioner som jag tyvärr måste jordslå i bärbusksängen

KerstinP
2007-10-07 22:15
0

Torparmor, va fint ni gör med stenläggning och damm. Ska bli spännande att se när ni är färdiga. Själv har jag grävt bort rabbatter vid husväggen och lagt dit sten. Har ingen bild nu men ska fixa en i veckan.