Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: rosor
Läst 4796 ggr
mallelimallan
0

Nyplanterade rosor som slokar

Jag planterade igår kväll två Louise Odier samt en Therese Bugnet. Idag så slokar de i topparna. Planterade dem i rosjord för att ge dem bästa möjliga start samt vattnade ordentligt. Satte en Queen Elisabeth härom veckan på samma länga och den tar sig fint. Är det vanligt att de kan sloka som nyplanterade och ta sig, eller kan jag ha gjort något tokigt? 😕

Halvdansken
1

Inte ovanligt att växter ser lite risiga ut precis när blivit flyttade. Hål koll på vattnet bara. Tror inte du gjort nåt fel. Ge 10 liter vatten åt gången, speciellt om det är sol o varmt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tant Grön
0

Sätt över något som skuggar. T.ex en vit plastpåse. Den håller även kvar fukten. Låt den sitta på några dagar.  Är det barrotade Rosor så skall dom stå i en hink vatten och suga minst en halvtimma innan man planterar dom.

mallelimallan
0

Tack för era svar! Jag tror själv att det hade att göra med att jag vattnade för lite i samband med planteringen - satte dem inte i hink innan, vattnade inte heller i gropen under själva planteringen. Vattnade sedan ca 50 liter över hela rabattlängan (3 meter). Säkerligen rann endel vatten undan också 😐. Har läst på nu och insett att det förmodligen var det som felade. Vattnade på dem igen kvällen efter med ca 20 liter per planta, i sakta mak. Har investerat i en droppslang som jag tänkte använda mig av en natt per vecka framöver 🙂. Läst rätt många olika bud om bevattning av Rosor - vissa rekommenderar en rejäl vattning per vecka, andra ger ca 10 liter per planta/dag och hävdar att det maximerat blomningen. Hur gör ni? (Bor i zon 6 för övrigt 🙂)

Tant Grön
0

Rosor vill ha mycket vatten. Du borde absolut ha vattnat i gropen när du planterade. Hur har det gått med topparna, slokar dom fortfarande? I så fall är det nog bäst att klippa av dom. 🌺

mallelimallan
0

Idag ser de faktiskt lite piggare ut! 🙂 Möjligtvis att bladen på de tidigare slokande topparna ser lite torra och trista ut,men som sagt - betydligt piggare idag! Hoppas, hoppas det håller i sig! 🌺