Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 1589 ggr
Himmelsblå
2

Mördarsniglar igen

Någon som har en uppfattning om hur många av de små liven (mördarsniglar alltså) som kan finnas per kvadratmeter? Det är en stor skogstomt med en massa löv och fuktigt. Förmodligen ett paradis för de små jävlarna… Säg att det är ca 2500 kvadratmeter som jag bekämpar.

Hittills har jag nackat ca 1400 oräknat de som dött av järnfosfat.

Hur många kan det vara kvar???

Halvdansken
0

Varje snigel (de är hermafroditer) kan lägga 400 ägg, så om du har 1000 sniglar, så kan de bli till 400.000 på ett år. Så frågan är hur många du hade ihjäl förra året… 😃. Plus att de ju flyttar på sig, så det finns massor utanför din tomtgräns också. Det tar aldrig slut.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Himmelsblå
0

Förra året började jag sent att bekämpa dem. Ungefär vid denna tiden. Jag hade ihjäl ca 1000 förra året. Men de är fler i år. Förra året tog jag drygt 80 på en vända med spaden i gryningen. I år är rekordet 170.

I år började jag att lägga ut gift i mars när vitsippan kom upp. Så har jag varit flitig med spaden och med ölfällor.

Men seriöst. Det skall ju gå att få ner antalet genom att bekämpa dem. Hur många måste jag ha ihjäl i år för att de skall vara märkbart färre nästa år.

Jag kan inte odla grönsaker eller så fröblommor. De äts upp så fort de kommer upp, det tar en dag eller två så är det uppätet till sista smulan. Så det är lite av en plåga för mig detta.

Halvdansken
0

Jodå, jag vet. Jag kör med ölfällor, för skatorna äter upp de blå pelletsen. Vi bekämpar varje år, och en viss minskning kan ses. Vi har hållt på i 7-8 år nånting.  Men det är ett evighetsjobb.

Himmelsblå
0

Jag skall testa parasiterna nästa vår… men ännu märker jag egentligen bara att det ökat. Tredje sommaren i detta huset och första sommaren märkte jag inget, då kunde jag odla grönsaker och allt.

Lite av ett mysterium alltsamman…

VildaVittra
1

Du kan odla i träbänkar på ben vars fötter står i vattenbaljor, sniglar kan nämligen inte simma.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Himmelsblå
0

Ahhh, det är ju ett trick, att köra med vallgrav!

Någon som testat att häfta fast en tygremsa runt en pallkrage???

kattöga
0

Vi har också en hel del sniglar och regnet fortsätter att ösa ner och sniglarna poppar upp överallt, som från ingenstans.

Läste igår tips om vad man kan använda aska till. Bland annat för att hålla sniglarna borta. Ska definitivt testa det. 

Tyvärr har jag slängt all aska från vinterns eldning i vedspisen, men lite har jag kanske kvar i vedspisen….. Askan ger ju näring till jorden också….

Tips kanske värda att nprova.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Himmelsblå
0

Poppar upp ja… det där är också en fråga: vad har de för livscykel? Lever de ett år ungefär? Hur lång tid tar det från ägg till att den nya snigeln lägger ägg?

En märklig sak jag tror mig märkt är att de jagar i flock. På en yta kanske där inte är en enda snigel på en månad. Sedan en kväll nackar man tre-fyra på det stället. Mycket märkligt, att jaga sniglar är som att fiska lite.

shigne
0

Har tidigare aldrig haft problem med mördarsniglar - tills igår kväll, när ett helt gäng dök upp. Nu blir det ölfällor, lätt att göra och skonsamt för andra djur etc.

Men hur är det med pantersniglar? De sägs hålla borta mördarsniglar?

Himmelsblå
0

Panter- eller leopardsniglar sägs äta snigelägg, jag vet inte. Mina Ölfällor är inte direkt skonsamma mot andra djur. Vill man kunna fånga stora sniglar utan att de rymmer så drunknar även gnagare och groddjur. Vet inte hur man skall göra där. Även skalbaggar drunknar i mängder.

Däremot är snigelgift bara giftigt för sniglar. Det är järnfosfat och ger bara andra djur fina blodvärden. Bl a ges järnsulfat som kosttillskott till suggor. Jag vet inte, men det är godkänt för kravodling i alla fall.

Ölfällorna jag har nu tar bara de mindre sniglarna innan de är vuxna.

Halvdansken
0

Såg en hemmagjord variant på ölfälla som var bra.  Ta en såndär plastbägare med lock, sån man kan använda att frysa saker i. Gör ett hål upptill på kanten (U-format, liksom)  och sätt på locket. Sniglarna kryper upp och ner i ölen, men det är ingen risk att grodor och skalbaggar faller i av misstag. 
Enkel att tömma, fast man får ju offra en eller flera av de där burkarna.

Himmelsblå
0

Jag tror inte det är ett misstag att grodorna faller i. Jag hade först PET-flaskor där jag skurit av toppen och använt som tratt. Man dråsar inte i där av misstag, det var så pass många som strök med.

Även utan tratt drunknar de, de kommer inte upp över den höga kanten (vilket de större sniglarna gör).

Nu använder jag burkar som är ca 5 cm höga och 10 cm i diameter. Där drunknar inga grodor men tyvärr inte de större sniglarna heller. Mindre sniglar på 3-4 cm åker dit dock.

Jag har gott om grodor på tomten, men fortsätter jag med fel utformade ölfällor blir det dom jag utrotar…

Tant Grön
0

Grodor äter väl sniglar, men äter dom mördarsniglar? Menar alltså inte vuxna sniglar.

Sommarek
2

Ett halvt salladshuvud i ett mörkt hörn av trädgården. Sniglarna är glada, plantorna är glada. Har aldrig haft ett bett på någon av våra plantor sedan vi började med det. Dessutom slipper man gift i trädgården eller andra mördarmetoder.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Himmelsblå
0

Snigelgift är inte giftigt. Inte giftigare än gödning och plåt i alla fall. Dyrt som fasen, men inte giftigt.

Himmelsblå
0

Intressant det där med grodor… men de hjälper inte hos mig. Så jag tror de ratar mördarsniglarna. Så fort man rör dessa sniglar utsöndrar de ju en massa slem. Jag tror att de därför är bättre skyddade än andra sniglar. Men jag vet inte…

Tant Grön
0

Såg en kråka som gick och plockade något på en väg där det fanns en massa små mördarsniglar. Vet inte om det var levande eller döda den tog. Har sett att där måsarna häckar finns inte många mördarsniglar, men det kanske bara är en tillfällighet.

Halvdansken
0

#14. Om man inte har så stort är det en möjlig lösning att helt enkelt locka dem nån annanstans.
Tror faktiskt att vissa fåglar har börjat ta små sniglar. Kanske kan det hjälpa på det.

Sommarek
2

#15 Nu tänkte jag mer på sniglarna, inte människorna.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

anki1
0

För information: vi har faktiskt en inhemsk skogssnigel som är brun. Det är jättesvårt att skilja dom från den spanska skogssnigeln (mördarsnigeln).  alla bruna sniglar är inte den spanska "mördarsnigeln".

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Himmelsblå
0

#20 Jag dödar dem alla. En del mördarsniglar är ju mycket mörka. Leopardsnigeln sparar jag, de är mina vänner… 😛