Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: krukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 941 ggr
Cindy S
0

Rosor på köksbänken?

Jag såg att Lidl har Rosor i kruka till salu nästa vecka och undrar om det vore något för lata mig.

För det första; hus mycket ljus behöver de? Starkt ljus, svagt? Jag har nämligen mörkläggningsgardiner i köket och undrar om jag skulle behöva byta gardiner eller om de bara behöver lite ljus per dag(de går ju att dra åt sidan under dagen med lite krångel).

Överlever de vintern väl?

Är Lidl växter något att ha eller får man vad man betalar för? Är det lika bra att slänga när den blir hängig och köpa nytt eller kommer de klara sig väl tror ni?

Hur ofta ska de vattnas/planteras om?

Vad för jord och tillväxtgrejer behöver de(japp, här är en nybörjare)? Om man säger över ett år, hur mycket skötsel(utöver vattning) kräver de?

Kommer de växa fort/högt/brett?

Kostar det några få eller många hundralappar per krukväxt per år(om man räknar i  jord, nya krukor, tillväxt).

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

VildaVittra
0

Krukrosor brukar gå att övervintra om du har dom utomhus, de trivs inte inomhus. 

Rosor gillar lerjord, i brist på det finns det rosjord att köpa på handelsträdgårdar. Vattnar gör man när det börjar bli torrt och man beskär Rosor när björken har musöron på våren. 

Miniatyrrosor blir inte stora alls, utan håller sitt låga växtsätt. Och de kostar inte mycket alls att sköta, gödsla kan du göra med din egen utspädda urin, äggskal och komposterade matrester.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2

De flesta Rosor vill ha full sol, dvs minst 5 timmar sol varje dag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.