Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 932 ggr
[candy_suki]
0

Hur plantera man grönsaker?

Jag vet inte om jag lägger den här inlägg på rätt sajt men…

Min mamma har alla dessa år försökt ''odla''. Ordet kanske inte passar men plantera. Hon försökte plantera grönsaker men det har aldrig gått bra. Efter ett tag dör de eller ''ingen'' grönsak kommer ut. Har ni några tips??

VildaVittra
0

Låt mig gissa, hon driver upp grönsaker inomhus och planterar ut dom direkt? Vad hon ska göra är att skola ut plantorna så de härdas för utomhusklimatet och ljuset genom att ta ut som några minuter i början i skuggan och sedan ta in dom igen, sedan öka på tiden och ljusmängden. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[candy_suki]
0

#1 Hon följde instruktionen på lappen, det stod att man ska plantera de inomhus några dagar först sedan ska man ha den utomhus. Men den där med skuggen ta in och ut visste vi inte om. Tack för tipset! :)

Åsa S
1

+Man får inte plantera ut för tidigt vissa växter klarar inte temperaturer under +10-15C. Vissa växter som ex. gurka och squash börjar ofta säljas rätt tidigt i trädgårdsbutikerna men blir väldigt kortlivade ifall man planterar ut dem innan det blivit tillräckligt varmt. ,

Ett tips är att låna en bok om grönsaksodling på biblioteket och läsa på om de växtslag man ska odla. Instruktionerna på växterna är ofta inte bra + kunskapen i många butiker som säljer växter är ganska dålig.

[candy_suki]
0

#3 Jaha, tack! :) Låna en bok ska jag göra!