Sjuka på plommonträden?
På vissa grenar av våra plommonträden har bladen blivit mörkbruna och skrynklar ihop sig. I övrigt ser träden jättefriska ut. Vad kan vara problemet?

Men titta
…detta har jag aldrig sett förut.

Kan det vara något som suger inne i bladen, några blad som inte är svarta ser lite genomskinliga ut. Kolla med förstoringsglas.
Vi har 2 päronträd som ser liknande ut, men det ena trädet är jätteskadat. Kolla bild "svarta blad på päronträd".
Tycker du det ser lika ut??

Nej det ser mer ut som någon sugande insekt tycker jag. Är hela bladverket förstört?
Jaaa
på hela trädet
…men på det andra träder är det som på din bild, inte alls så mycket
Hos oss är det några grenar på varje träd. Men det kanske blir värre? Ska kolla med förstoringsglas när det är ljust och lite bättre väder.
Ja det börja så smått bara lite grann och sen har det blivit hela trädet alltså.
Det var likadant förra året kan tilläggas, då även i körsbärsträdet, men den har klarat sig i år ---hittills

Det ser ut som ett svampangrepp av nåt slag det där speciellt med tanke på att det fanns även förra året. Men det är svårt att säja exakt vad.
Insekter gör inga såna skador.
#8 Tackar, ska forska vidare 

Fibro: Egentligen borde du försöka ta reda på EXAKT vad det är. Det finns ju t ex Päronpest som måste anmälas till Lantbruksstyrelsen. Ta kontakt med dem och fråga hur du ska göra.

Asta: det kan inte ha varit nån frostnatt hos dig??
#10. Javisst, absolut ska vi ta reda på vad det egentligen är.
Vi kan definitivt avskriva päronpest och päronrost, så långt är vi säkra nu. Vi tror det är päronskorv faktiskt… Ringde trädgården där vi köpte träden och de ska skicka hit någon som kan fruktträd…
Hoppas hon hinner komma idag 
#11 - det kan det säkert ha varit eftersom de slog ut väldigt snabbt när värmen kom. Menar du att det skulle kunna bero på det?

Asta: OM ni haft minusgrader kan det vara frostskador, men det är svårt att säja helt säkert. Kan du ta nån mer bild där man ser mer av trädet?
Fibro: är du HELT säker på att det inte är Päronpest? Den som kommer ska ju känna till skadeangrepp mer än fruktträd, men hoppas att personen som kommer är duktig på sånt här.
Fast ser man hela trädet ser det alldeles friskt ut, det syns inte på håll, man ser det bara om man går nära. Det är några grenar på varje träd som är angripna.
Här är två bilder på två olika träd. Det syns så dåligt bara. Sjukan syns här på grenen som sticker upp åt vänster.

På det här trädet syns det liksom i mitten av bilden. Men, som sagt, det syns inte så bra.

Ja titta, hrmmmm 
…i våra träd var det varken pest eller skorv..jätteskönt!!
Hon kändes väldigt kunnig hon som kom och titta..efter noggrann undersökning av hela träden konstatera hon att de lidit av TORKA på våren…och de hade några blad med kvalster, ska oxo behandlas tidigt på våren…
Kändes ju lite pinsamt att ha tagit hit henne för det, men vad gör man när man inte vet…. Amatöööörer sa sonen, haha 

#18 Det är faktiskt inte så lätt att veta vad sånt här kan vara, så det är klokt att anlita proffs.
Det ser ju inte riktigt likadnant ut, men det kanske är torka på våra träd ockdå. Det var ju väldigt, väldigt torrt och varmt där i början.

#20 Tror inte det är torka på era träd. Det är förmodligen nåt svampangrepp, men svårt att säja exakt vad eftersom det finns ett antal. Ta gärna dit nåt proffs ni också om ni har möjlighet - det är alltid lättare att avgöra när man ser det i verkligheten, vad det kan vara. För att kunna göra nåt åt det måste man VETA vad det är, det går inte att gissa och chansa.
Det är förmodligen så
Ja jag litar iallafall på vad hon sa. Hon hittade ju inga angrepp av vare sig insekter, svamp eller annan ohyra. (jo, kvalstret på 2 blad dårå)
Dessutom är hon verksam inom en av sveriges främsta trädgårdsodlingar, så hon borde veta…eller??? Kanske hon inte gör, nu bli jag nervööös igen
.
Asta, som du säger , så var det rejält varmt ett tag, precis som förra året..

#24 Det här med sjukdomar och angrepp är ett väldigt stort område och inte ens experter är helt säkra alla gånger. Det finns många olika angrepp av svamp t ex, det finns virus, bakterier och olika insekter som kvalster, steklar och en massa annat.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Det är länge sedan du skrev om den här sjukdomen, men jag undrar om du fick reda på vad det var? Jag har detta problem och försöker klura ut om det går att bli av med.
MVH Jessica
Nej - jag fick aldrig reda på vad det var, men vi sågade bort de delar av trädet som var angripet. Får se om det kommer tillbaka i år. Har inte tittat så noga ännu.
Ingen som kommit på vad det är för något än?
Jag har nämligen en kund med samma sjukdom på sina plommonträd. Sjukdomen har funnits där i de tre år jag jobbat där och den verkar bara smitta mellan plommonträden och inte till körsbärsträden. Det lär som sagts ovan inte röra sig om någon insekt då den angriper hela grenar, utan snarare en svamp-, bakterie- eller virusinfektion. Jag har slagit i alla böcker jag har hemma och sökt internet på både svenska och engelska men hittar inget övertygande.
Jag undrar Asta, kan jag låna ditt foto och fråga i trädgårdsgrupper på facebook?