Pallkragar och kattbajs
Har haft eller iallafall inte sett någon direkt katt på tomten förut men idag när jag kom hem har jag redan hunnit skrämt iväg 3 olika, eller iallafall två kan inte riktigt svära på hur den första såg ut då jag knappt hann att se och Alla var mörka. Iallafall…. Har aldrig varit intresserad av plantering eller ens trädgården förut men införskaffade två pallkragar och grävde bort en buske för att få plats med dom, det vart jättefint och jag är nöjd med min prestation. Men idag till min förskräckelse såg jag att det var omrört i ena pallkragen och som små hål, började gräva lite försiktigt och mycket riktigt så hade en katt skitit där :-( på min mat! Dessutom är jag rädd att katterna ska gräva upp det jag försöker odla :-( Hur får jag bort dom och vad fungerar? Har ingen möjlighet att spruta vatten med vattenslang på dom då vi inte har någon sådan och chansen att jag skulle kunna ta dom på bar gärning är liten och än mindre hinna dit med en blomspruta. Hjälp mig, så trist att mitt kanske nyfunna intresse ska gå i stöpet pga katter och framförallt att allt slit varit i onödan.
Läste någonstans att man kunde göra en sandlåda som aledande kattlåda, och jag grävde ett hål på gärdet då jag behövde utfyllningsmassa till hålet efter busken, så den varianten verkar inte fungera

Kan du täcka jorden i pallkragarna med något nät, så de inte kommer åt att gräva. Om de inte kan gräva, så kanske det inte är lika roligt att använda pallkragen som toalett.
Beroende på storlek så kan man lägga kompostgaller på tills planteringarna blivit tillräckligt stora.
/Maria
Smart med kompostgaller, det kanske gör att intresset släpper innan plantorna kommit upp ordentligt och blivit stora. Får försöka införskaffa mig de. Men mer tips mottages gärna
Ett varv med reveteringsnät. Använder jag här.
HH