Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 3312 ggr
zzaga
2006-04-27 23:59
0

Poppel

Hej!

Jag hade tänkt plantera en poppel, de luktar så himla gott. Någon som vet vart de ska stå? Ljus , skugga, fuktigt, torrt, skyddat?

Har hört att de välter lätt vid blåst, stämmer det?

Madde
2006-04-28 00:36
0

Nu måste jag fråga en sak. Vad är poppel??? Skrattande

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Christina
2006-04-28 00:56
0

Eftersom poppel suger mycket vatten så är det väl bra om du har fuktig plats. Rotsystemet är kraftigt och ytligt och kan störa omgivande växtlighet och ska heller inte stå nära husgrunder. Nere vid din å är väl ett optimalt läge?

Vi hade en gigantisk poppel som blåste omkull för ett par år sedan. Den stod mitt på vår äng vid ett dike som löpte tvärs över. Vi räknade årsringarna och fick det till att den nog var 80 år när den föll.

Eftersom jag förstått att särskilt i Skåna är den populär som vindskydd - växer snabbt - så ska den väl inte blåsa omkull så lätt. Trots de ytliga rötterna.

#1 Poppel är ett snabbväxande lövträd. Och den som Zzaga talar om är Balsampoppel.

Madde
2006-04-28 01:08
0

Tack så mycket Christina för att du förklarade för mig. =) Jag tycks lära mig något varje dag här inne. Superkul är det. Skrattande

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

zzaga
2006-04-28 19:01
0

Tack för rådet christan:D Då kommer den nog att passa aldeles utmärkt nere vid våran damm.

cinna
2006-05-02 00:05
0

Jovars, Gudrun tog översta halvan, höststormen ytterligare en bit och föhoppningsvis så tar mannen i huset resten med motorsågen inom en snar framtidSkrattande. Så nog tar blåsten sin beskärda del…