Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 22493 ggr
Wony
30

Myror i pallkragen

Vi har fått en massa myror i en av våra pallkragar, men är osäkra på hur vi blir av med dem utan att göra det farligt/onyttigt/riskabelt att odla grönsaker i pallkragen. Vill bekämpa myrorna på ett så skonsamt sätt som möjligt (vill ju inte få gift i mina grönsaker…)

Någon som vet hur man bäst går tillväga?

Inkanyezi
1

Jag utgår ifrån att de är en del av det som man vill ha i trädgården, så "bekämpning" känns inte riktigt rätt. Det finns så klart sätt att få dem att välja något annat ställe att bo, men det mest kreativa kan vara att låta dem finnas där de själva har valt.

Wony
0

#1 Det är inte få myror, det är mängder. Och jag vet knappast hur bra det är att de gör en myrstack av mina odlingar?

stickanw
3

Plantera tagetes

Wony
0

#3 Gillar inte myror tagetes? Funkar det med någon enstaka planta i närheten av kragarna eller ska man ha mycket? Har aldrig hört om det förut, men kan vara värt att testa! (jag tycker ändå om hur tagetesar ser ut så det gör liksom inget)

stickanw
1

Myror undviker tagetes, jag har visserligen bara haft blomlådor men de som jag haft tagetes planterade i har aldrig drabbats av svartmyror som brukar vara den vanligaste myran i planteringar.

Wony
0

Tål tagetes frost? Tänkte om jag kan köpa ett gäng plantor och peta ner i jorden redan nu (vi har fortfarande frost om nätterna där jag bor) eller om jag vackert får vänta någon vecka?

Ria74
7

Myror avskyr kanel, brukar strö ut lite i mina pallkragar runt kanterna.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Wony
2

Funkar det med kanelstänger månntro? Ska be sambon köpa hem lite malen kanel också. Tar tacksamt emot alla tips som inte är skadliga för människa och miljö, vill verkligen inte ha myrorna i odlingen, då de helt tar över.

stickanw
0

Eftersom tagetes är en ettårig växt från sydamerika tror jag att den inte är särskilt  frosttålig men vet inte hur det är. Frost nu? bor själv i Vårby utanför Stockholm och inte sett frost på ett par månader.

Wony
0

#9 Jag bor betydligt längre upp än så… Glömde några plantor ute över natten häromdagen och de var rejält köldskadade på morgonen.

stickanw
0

Ja jag skulle kunna gissa på Gällivare, Arjeplog, Kiruna eller där omkring. Kommer själv från en norrbottensstad och även fast frost förekom i slutet av maj början av juni så var det inte vanligt så sent på våren-försommaren.

Wony
2

#11 Mer i nivå med Härnösand eller Östersund, vill dock inte uppge vilken ort exakt. Men den här våren har varit otroligt kall hos oss, är bara nyligen vi kommit över plusgrader om nätterna. Det blåser, regnar och nästintill stormar (vi blev utan el häromdagen pga storm) så vädret har inte varit till någon som helst fördel för att odla. Så ser man bilder från södra Sverige där folk har fullt utslagna rabatter… Här är det endast maskrosorna och gräslöken som dykt upp i vår trädgård.

annia1
3

När det gäller malen kanel så stör man ut myrornas doftspår så man ska strö runt hela för då väljer myrorna att inte gå dit. Och man får strö flera gånger eftersom kanel försvinner undan för undan med tex regn.

Men det låter mer som du fått myrbo i/under pallkragen och då gör nog kanel inte så mycket nytta för dom kommer upp underifrån. Utan du behöver få myrorna att flytta sitt bo därifrån.

Enklast sättet är att vattna, vattna och återigen vattna. Håll hela så blött det bara går hela tiden. Det som sker är att myrorna först går djupare ner, men med tiden så kommer de flytta eftersom dom inte kommer upp där.

.

anki1
3

Aspartam det tål de inte. Häll över nen cocacola ligt. jag gorde så med en stubbe på vårt sommarställe. myrorna kom in, det hade boet i stubben.  Nu finns det inga myror och stubben är borttagen..

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Sindri
1

#1 av: Inkanyezi

Nej, det vill man inte ha i trädgården!  Vi har ett veritabelt "myruniversum" i vår trädgård. Det är röda, svarta och gula myror och de är ÖVERALLT! De förstör allt, bygger bo under jordgubbsplantorna så de dör. Blir det jordgubbar äter de upp dem. De klättrar på hallon, vinbär. Dödar mina daggmaskar!!!! Bits gärna och ofta, man får ha gummistövlar på sig så fort man skall jobba med odlingarna. Jag fattar inte varför de trivs så bra hos oss. Har fått ett ekologiskt bekämpningsmedel av Anticimex, men det hjälper inte. Har använt bikarbonat, ättika, sprutat vatten - inget hjälper.
Har dock INTE provat Cola light - kanske skall köpa en back imorgon……

Wony
1

Hm, kanske blir en kombination här, och verkligen gå hårt åt dem! Fick tips av mamma att hälla kokande vatten över. Så kanske kokande vatten, cola light och kanelstänger… Jag gissar att aspartamet inte är dåligt/farligt för lökar och andra grönsaker?

stickanw
0

Aspartam ökar aptiten hos människor och då kanske myrorna blir hungrigare.☝️😃😃

VästkustFia
2

Tackar för tipset om lightläsk, det låter intressant. Tagetes kanske skrämmer bort myror men drar till sig traktens alla mördarsniglar istället.

Wony
0

Ajdå, mördarsniglar vore ju inte kul. Suck. Har i alla fall hällt över ca 10 liter kokande vatten, väntade en bra stund, sedan fullkomligt dränkte jag jorden så det såg ut som gyttja. Borde i alla fall få dem på flykten, kan jag hoppas! Får väl be sambon köpa med sig lite lightläsk hem. Antar annars att fun light borde gå lika bra?

anki1
0

ja bara det innehåller aspaartam

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Sindri
0

Hmmm….aspartam kan man faktiskt köpa i Spanien. Undrar om det skulle funka lika bra så slipper man släpa hem en massa vätska.