Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 11244 ggr
pyromanen
0

sensommar/höstblommor?

Hej!

Har enstor (8600 kvadrat) gammal trädgård anlagt på 1920-30 talet.  Den ska ha varit nåt utöver det vanliga fram tills  början på 1960-talet då "trädgårdstanten" blev gammal och dog. Efter det stod huset öde, grannar har berättat hur folk valfärdade hit på helgerna och grävde up växter.  Jag har några få fotografier från 1930-talet och det ser verkligen häftigt ut, inga gräsmattr alls utan grusgångar och rabatter på hela jäkla ytan.   (ursäkta).  Sedan 1960-talet har trädgården sköts extensivt, vilket vill säga med gräsklippare och lite slyröjning och att återställa det som varit är inte realistiskt, skulle kräva en trädgårdsmästare anställd på heltid, så även jag sköter det med gräsklippare och röjsåg och renser bara några få rabater som är kvar.  Ganska många av fruktträden är väldigt gamla och nästan döda och vi har därför satt en del nya som ersättare. 

På våren och försommaren är trädgården underbart vacker med massor av lökväxer, blommande buskar och träd, tuffa perennser som klarat 40 år med extensiv skötsel och rabatter med pioner, akleja, riddarsporre mmm.  Men sen… från mitten på juli ungefär så är det i stort sett inte en blomma!  Nån liten klump med lila höstaster,nån vit flox och så mina dahlior som ju ska grävas upp och ner varje år och några sådda enåriga sommarblommor… inget mer. 

Så det jag efterfrågar här är tips: jag skulle vilja ha massor av blommor från mitten på juli till oktoer utan någon större arbetinsats, sånt som klarar sig bara man kör runt det med gräsklipparen dåoch då, ingen mer rabattrensning och inte dra upp nya plantor varje år som med sommarblommor. Tuffa senblommande perenner och buskar?????

Åsa S
0

Här blommar höstanemoner och röd rudbeckia för fullt just nu, samt Rosor som ex. Mozart blommar tills frosten kommer.

Torparmor
0

Edtersom tomten är stor så skulle du kunna sätta några buskar av Svartaronia. Du kan tex använda dom som rumsavgränsande häck. Dom blommar under sommaren,. Får sen stora svarta bär som är goda till sylt (färdiga i början av september). På hösten får dom otroligt vacker höstfärg. Ska se om jag kan ta ett foto när regnet slutar.  Geranium cinerium´Ballerina´ har jag som underväxt, den blommar fortfarande med blålila blommor.

Ulleternell, Röd solhatt, Gul Solbrud (Helenium), Kärleksört, Höstflox, Höstgullris, Höstanemon, Silverax finns i min trädgård.

Anemone x hybrida ´Königin Charlotte´som skall blomma ända in i oktober har jag med på min önskelista till nästa år.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Torparmor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en bild från 22 september med aroniabusken och blommande nävan

Torparmor
0

Jag sådde sommarklint i midsomras och dom blommar fortfarande, bilden tagen i början av september

Torparmor
0

Jag har malvor som frösått sig själva, både vita och rosalila. Dom trivs även på grusgångar och torra marker. Blomningen avlöser varandra från juli och fram i oktober. Plockar man in dom så står dom sig flera veckor i vas. Jag tog in några tillsammans med utblommade allium. Tyckte det blev väldigt vackert

lotta2
0

Rudbeckior, höstaster, kärleksörter och olika sorter av miscantusgräs tycker jag är fina ihop och dom sköter ju sej bra när dom är etablerade utan mycket omsorg. Hmm, får fundera ut mera… Överhuvudtaget de flesta gamla växter klarar ju sej med ett minimum av omsorg.

Din trädgård låter ju som den verkligen har varit något fantastiskt, och du kan säkert göra den fantastisk igen, fast med modernare underhållsfriare metoder. Spännande projekt och en härlig storlek!!

anki1
0

Gullris är mitt förslag. växer som ogräs.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Christina
0

Så många fina förslag du fick! Och kloka!

Jag skulle gärna lägga till ännu flera Rosor av de sommarblommande sorterna. Några gallicor. De blir inte så fasligt stora buskar och de är snygga även sedan bladen fallit.

pyromanen
0

Tack så jättemycket för alla förslag!….  bara för mig att sätta igång Glad

elenor
0

Tänkte precis som Christina - Rosor! Det är de som gör blomningen i trädgården under juli - augusti!
Älskar också färgen på mina röda Monardia - temyntor, som lyser upp så fint.
Dahlian Bishop of Llandaff är verkligen något att rekommendera. Stadig och frisk växt med underbart mörkt, rödaktigt bladverk och lysande röda blommor! Min favoritdahlia!

Vi har en trädgård med en liknande historia. Också den är anlagd på 30-talet och var, enligt vad vi hört, berömd för att den var så vacker. Tyvärr har vi inte lyckats komma över några foton från trädgården, då förra ägarna dog utan arvingar och hemmet auktionerades ut.

Har några album på nätet - många bilder! - där kan du nog hitta litet bilder på vad som blommar hos oss, under sommarmånaderna!

Här kommer länken till det första albumet. Sedan kan man byta till mina olika album högst upp på sidan genom att välja om i aktuellt album.
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_album.php?userid=6913&albumid=10093

catcat69
0

*elenor* jag kom inte in på din sida och jag blev så nyfiken på din favorit dahlia,vill gärna se den. Kan inte du fixa en bild så man får se? Cat

elenor
0

#11 Sidan med mina album håller på att göras om, så det går kanske att komma in om du försöker om någon dag till.

Här kommer en bild på dahlian 'Bishop of Llandaff'.

Svårt att få till de rätta färgerna, men den är ändå hyfsat lik som i verkligheten.

Ska bifoga en närbild också.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=57f9c3f3-52c1-4c99-bd6b-a391975c0a5a&Filename=Bishop of llandaff (Large).JPG)

anki1
0

vike härlig färg. Nu börjar jag få lite intresse för dahlior. Intresset dök upp för en tid sedan, ska skaffa några till nästa år.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

elenor
0

På tal om dahlior…. i våras gav jag grönsaksgödning till mina dahlior,när jag planterade ut knölarna.
Vet inte om det beror på det, eller på det myckna regnandet, men jag tycker att dahliorna blommat ovanligt bra i år.

Här är en annan av våra favoriter - kaktusdahlian 'Arabian Night'.
Den är inte lika stadig som Bishop of Llandaff, så den får jag alltid binda upp med käppar.

Märks det att vi gillar stora växter?Glad 
Fast jag avskyr allt uppbindande!

elenor
0

Anknyter till mitt förra inlägg #14!

Här är en bild som visar varför vi gillar stora växter.
Så här platt och naken blir trädgården under vintern.
Det är samma uthus - tillhör vår granne - som syns i bakgrunden på båda bilderna.

Den här bilden är tagen när stormen Gudrun blåste sönder våra billiga rosenbågar. De är numera ersatta med rejält fastgjutna bågar av armeringsjärn!

Torparmor
0

Jag har ännu inte kommit på det här med Rosor. Har två vresrosor och hoppas på nypon när de fått växa till sig. Sen har jag två Helenarosor vid en lite portal, men de har inte kommit igång ordentligt än.

Kornell finns med olika bladfärg och former, med olikfärgade grenar och de kan blomma olika tider under sommaren. Jag har en vitbrokig ´Ivory Halo´, där blden fortfarande har sommarfärgen, samt en jättestor buske på norrsidan av huset. Busken har grön grenar och började blomma förra veckan. Jag har ingen aning om vilken sort det är, den fanns när vi flyttade hit. Vi klippte ner busken när vi målade om huset, och det verkade den uppskatta. Grenar som lägger sig på market sätter rötter.

Christina
0

#15 Jag gillar också stora växter och känner igen mig i det där med uppbindning. Tycker jag går runt hela växtsäsongen och binder upp och flyttar käppar. Från det man börjar med att slå en ring med käpp och snöre runt pionerna tills den sista klätterrosen slutt växa i november.

#16 Vresrosens nypon är enorma hos mig i år. Så stora och röda har jag aldrig sett dem.

catcat69
0

#12  Jätteläckert med bladverket,den ska vi ha nästa år. Min dahlia favorit är Thomas Edison,men man måste testa nya och kanske hitta fler. Tack för fina bilder.

Färgen på Thomas Edison ska vara mer lysande lila än på bilden.

elenor
0

Thomas Edison är ny för mig. Den ser också ut att vara väldigt fin! Hur hög blir den?

Skulle behöva några sorter, som blir litet lägre än mina jättar!  Glad

catcat69
0

#Den blir ca.1 m hög. En ny för -07 var Noella(eller hette den Novella) kommer inte ihåg, har namnet kvar i namnburken,också 1m,stora rosa blommor som bleknade till nästan vita. Ja den var ny för mig.