Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 5597 ggr
zzaga
0

Höstfärger i trädgården

Hej på er:)

Jag brukar alltid bli så deppig på hösten och letar därför efter växter som får vackra höstfärger. Har ni några tips på färgstarka buskar och träd man kan ha i trädgården (förutom lönn och vildvin)?

MVH
/Saga

lotta2
0

Vingad benved kompact  (lite lägre växande) såg jag i plantskolan och blev helt betagen i den. Underbara färger. Kolla på google så får du se den.

Japanska lönnar borde ju funka bra hos dej också, där blåser dom ju inte sönder. Japansk gyllenlönn så ju så fin… Katsura är ju otroligt fint också och pepparkaksdoften är ju trevlig också, den är ju lite häftig eftersom den kan bli både gul eller röd olika på olika träd, korneller är ju så vackra i barken också.. Åhh, nu vill jag också plantera mera….:D

zzaga
0

Oh, tack Lotta:)

Åh, katsuran ligger på min inköpslista! Så himla cool planta:D

Ja, naturligtvis de japanska lönnarna får jag ju inte glömma. Vingad benved har jag inte hört om innan får ta och googla lite på den. Tack!!! :D

Torparmor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

JAg har stor glädje av Ulleternellen ´Sommerschnee´, som håller sig fin hela vintern och Olvonen ´Strömsund´. På bilden syns också en solbrud, som blommar länge. Fotona tagna i helgen

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Torparmor
0

Jag har också en Hagtornshäck som ger blandade höstfärger, den del som står mer öppet ser ut som på fotot, medan den del som är mer skyddad fortfarande är ljusgrön. Läste att någon hade katter som gjorde illa sig på tornarna. Våra katter har i och för sig stora områden att röra sig på, men de går gärna genom häcken och ännu har de inte fått några märken, och häcken är rätt tät

Torparmor
0

Min favoritbuske, häck är förstås Svart Aronia. Den har fina blommor, vackra bär som ger god sylt och kan användas som livsmedelsfärg, dessutom mognar bären senare än alla andra bär, så jag har mer tid att ta reda på dem. För att inte tala om den fina höstfärgen i kombination med de svarta bär som jag inte plockat.

Christina
0

Glöm inte de röda nyponen som ger en så fin färgklick. Och mat till fåglarna under vintern.

zzaga
0

Oh, tack snälla ni! Vilka vackra färger!!! Ska genast anteckan så att jag kan inhandla:D

rosentass
0

Min vingade benved ser ut så här nu.

Christina
0

#8 Ljuvligt! Planterade en i somras, men den är ännu bara pytteliten.

zzaga
0

Oj vad vackert:) Den hamna absolut på min lista:)

elenor
0

Åh, Rosentass, vilken underbar benved! En sådan vill jag också ha!

Fick i födelsedagspresent en körsbärsbenved på stam. Den är också fin, men har inte haft de vackra höstlöven - inte detta första år i alla fall!
Däremot har den haft vackra frukter!
Nu har både löv och frukter ramlat av och bara de vackra spetsiga skotten syns.