Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2889 ggr
Diana61
0

Sidoskott på dagliljor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan på er! Hur många här viste om detta?

Jag har för första gången sett detta, att dagliljorna skjuter ut sidoskott på blomstängeln?? har ej sett detta på de sex år jag haft med dagliljorna, men det kan bero på att kag klipper av stänglarna när de blommat värdigt och ej undersökt stängeln så noga. Så idag skall jag plantera de små liven Flört

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Det har jag aldrig sett heller förut. Mina 'sidoskott' har varit fristående nya rotskott, men de är å andra sidan ganska rikliga. Jag brukar inte klippa av stänglarna efter blomning med någon regelbundenhet. Bara nån gång då och då om de ser påfallande fula ut och finns i någon rabatt nära huset.

Diana61
0

Jag vart himla förvånad nör jag plötsligt såg dom och nu har jag planterat dom. Så vi får hoppas att jag nu snart får 5 nya plantor av Pink Damask Skrattande Skall undersöka närmare de övriga senare. När det gäller att klippa bort stänglarna så brukar jag vänta tills de blir fula eller stör utséendet i rabatten men jag har aldrig lagt märke till dessa sidoskott förut. Märkligt tycker jag. Nåja nu har jag och kommer att hålla ögonen öppna för flera.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Kul! Berätta hur sticklingarna rotar sig. Låter som om man ska börja göra som du!

Bjornen
0

Det förekommer att det bildas sidoskott på olika växters blomstänglar. På vissa arter är det vanligare än hos andra. För att det ska uppkomma krävs att blomstjälken inte vissnar ner för tidigt. Hos dagliljor är det inte helt ovanligt särskilt om blomstängeln fortsätter att växa.

Diana61
0

Christina, Det har visat sig att vissa dagliljesorter gör detta och det är nog därför jag aldrig sett detta tidigare. Men nu när jag har Pink Damask så var det första gången jag såg detta och den tillhör dessa som skjuter sidoskott. Kan tala om att dom har rotat sig i barnkammaren och börjat växa till sig lite, så dom kommer att få stanna där under vintern. Glad

Lite info om det.

PROLIFERATIONS

Proliferations are small plants that grow on the scapes of daylilies. Proliferations can be cut from the scape and if a multiple proliferation can be further divided by cutting before being stuck in a well-drained media. The proliferations will expand roots out into the media in approximately a week. Daylily growers frequently miss the opportunity to produce plants from proliferations because summer shearing and late summer division remove the scapes with proliferations and remove some scapes on which proliferations would have formed. I have had success producing plants from proliferations (Table 1 and 1997 AHS Proliferation Poll). Considering the value of each plant of a recently introduced cultivar propagation by rooting proliferations can increase the number of plants produced from a single mother plant and, ultimately, increase the income from that plant. Unfortunately, a single plant of 'Lisa My Joy' that had four scapes which produced a total of 14 proliferations in 1996 might not produce any proliferations in 1997. Applying Lanolin-BAP-1 AA paste to scapes to force proliferations or to get multiple proliferations is possible (Pickles, 1997 and Druse, 1997)

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4