Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettervilda-växterogräs
Läst 5318 ggr
KerstinP
0

hjälp !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade den här växter i en rabatt här hemma. Är det någon som vet vad det är ?

KerstinP
0
Thea
0

En vild gissning, Libbsticka! Känner igen den från mina föräldrars trädgård.

Edit: Efter sökning på google visade det sig att det inte var libbsticka! 

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Thea
0

Kanske får ändra mig….gå in på www.lindbloms.se/Lindbloms/37000/38050.html

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

zzaga
0

En Renfana kanske?

Christina
0

Här en bild av renfana - kan du se om de sågtandande bladen stämmer?

elenor
0

Dubbelsvar bortredigerat!

elenor
0

Det liknar inte alls renfana i växten, och det är inte Libbsticka, som Thea redan konstaterat.

Påminner litet om en växt som brukar kallas Hjärtstilla, men jag tror ändå inte att det är den. Hjärtstilla har nog litet mer kompakta blad, än växten på din bild.

Hjärtstilla är enligt virituella floran sällsynt, men hos oss finns den i överflöd!

KerstinP
0

Renfana har jag på tomten så det är det inte.

Christina
0

Satt och bläddrade igenom floran och kommer fram till att det kan vara körvel. Se bilden! Gnugga på bladen och lukta och tugga.

KerstinP
0

Körvel ser ut att ha spädare blad. Tunnare gren "säger man så?". Tror inte på det heller. Men tack ändå.

Christina
0

Det knasiga är att jag tycker jag känner igen den. Tror nästan jag också har den ibland och att den får små gula blommor, lite fibbleaktiga. Men vet inte vad den heter.

InaN
0

Växten ser lite ut som Hundkex (Hundloka)…..

Christina
0

Rådfrågade på AOT:s forum. Senaste budet är Malörtsambrosia. Isf ska den rensas bort. Aggressiv invasiv.

ingergl
0

malörtsambrosian kan ge svår allergi och har spridits hit med fågelfröblandningar. man ska rensa bort dem.

mvh

inger

Christina
0

Intressant - det blev en lång tråd. Kan det vara fler oinbjudna gäster som följer med fågelfröblandningar? Vi matar länge och rikligt och av ren själviskhet för att det är så kul att titta på fåglarna.

KerstinP
0

Den kanske har kommit med fågelfröna men den liknar inte malörtsambrosian. Den är rätt kraftig och kompakt till växtsättetoch bladen kommer två och två med ett halvt varvs vridning eller hur jag ska förklara.Fundersam

Marie A
0

Kan det vara giftiga Jättebjörnlokan?

(El. heter den Jättehundloka)