Hur sprids kungsängslilja?
Fick en trevlig överraskning idag, en kungsängslilja har bosatt sig i min trädgård. Den har inte funnits där förut under de år jag bott här. Så hur sprids dom? Kan en fågel bajsat ut ett frö? Eller har den gömt sig där under alla år?
Lyriskt lycklig trädgårdsnörd.
Ursäkta den dåliga bilden, det blåser och klockan klämtar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vad roligt VV! Jag har en (1) kungsängslilja som kommer varje år på samma ställe och har gjort i alla år vi bott här, i 16 år. Hade gärna haft fler men det verkar som den aldrig sprider sig. Så det skulle vara kul att veta hur den gör.
#1 De kanske inte är självfertila? Funderar nu på att köpa några till och då lila, för att plantera på samma ställe. Den verkar nämligen trivas enormt, då den är större än de annars är.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vet inte hur de gör, men det funkar 😀. Satte 10 st för många år sedan och de blir fler för varje år.
Nu har jag grottat ner mig i detta och hittade det här.
"Förökning
Förökning kan ske genom delning eller med frö. Delning sker efter avslutad blomning då man gräver upp lökarna och försiktigt lossar de smålökar som har bildats och planterar ut dem på nya växtplatser.
Frösådd sker antingen genom självsådd om växtplatsen är lämplig eller genom att man samlar in frökapslarna efter att de har mognat och slår ut fröna på den plats där man vill att de ska växa."
Lite konstigt kan jag nog tycka ändå. Varför har inte min enda lilja spridit sig på alla år?
Jag skulle ha sått i kruka, direkt efter att fröna är mogna (i fall dom är färskgroende) Krukan skulle jag ha ställt på norrsidan av huset e.d. och sett till att den inte torkade ut. Efter en vinter så borde dom gro. Om man bara sprider ut fröna så kanske gräs och annan växtlighet konkurrerar ut dom.
Mina sprider sig, men jag får hjälpa till ibland. Denna ville jag visa er här. Har ni sett en sådan? Den är dubbel och mycket högre än de andra. Tyvärr fotograferade jag den inte medan den var som vackrast. Nu är den nästan avblommad, men det var denna tråd, som gjorde att jag ville visa den. Hoppas jag kommer ihåg att ta fröerna och kan testa om avkomman också kan bli något extra.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Mina tycks inte sprida sig. men stjälken och bladen är så lika gräs, så jag har kanske rensat bort en del. Nu har jag satt en grön markering vi den. så jag inte rensar bort den nåt mer.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk