Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: trädgårdsmaskinerträdgårdsredskap
Läst 9076 ggr
Humlan
0

Bevattningsslang som svettas!

Jag läste om en sorts slang som man kopplar på vattenutkastet. Slangen har den funktionen att den "svettas" ut vattnet genom små porer ut i jorden. Enligt den artiklen jag läste, skulle en sån slang ha en räckvidd på 30 cm åt varje håll och en dryg timmes bevattning med den skulle täcka en veckas vattenbehov. Man kunde gräva ner den helt eller låta den ligga ovanpå jorden. Det sägs, och det stämemr säkert, att det inte är bra för växterna att chockas av det kalla vattnet som man står och "slangar" ut på sommarkvällarna. Det mesta lär dessutom avdunsta när det möter den solvarma jorden.

Är det någon här som har erfarenhet av sådan här sorts bevattningsslang? Jag funderar på att införskaffa en sån så det skulle vara intressant att höra era erfarenheter, det låter ju onekligen bra.

Christina
1

Jag har gjort en egen variant - inte så värst elegant men den syns knappt inbillar jag mig. En slang som löper runt huset och hänger på plintarna och som vi stuckit små hål i.

Här en bild på slangen.

Christina
0

Jag har lyckan att bo vid en grund insjö, där vattnet är ljummet på sommaren. Och med en pump i sjön kan jag slösa med vatten hur mycket som helst. Min duktige man har dessutom satt upp kranar på ett flertal ställen i trädgården, där jag har slangar med ca tio m räckvidd vid varje vattenpost och aldrig långt till vatten.

Humlan
0

Åh, vilken lyx Christina, jag har visserligen ingen jätteträdgård men det är trist att springa med slangen varje kväll, därför tänkte jag att detta kanske kunde vara nåt…

ikna
0

Jag använder svettslang till trädgårdslandet. Jag tycker det är bra, vattnet kommer just där det gör nytta. Men att det ska räcka en vecka med 1 timmes bevattning, tror jag inte. Det beror ju på så mycket; om det är solsken, blåst och hur varmt det är.Fundersam  Jag har timer på min, det är också bra, speciellt om man är borta eller vill vattna innan solen går upp. Flört Jag har min liggande ovanpå, eftersom jag vill kunna flytta den till flera ställen.

Ahnna
0

Har det inte funnits en sorts platt slang med hål i på marknaden i rätt många år nu? Som man lägger i rabatten och som skvätter vattnet åt alla möjliga håll när den kopplas ihop med en kran eller vanligt slang… Jag har funderat på att skaffa några såna, eftersom man då bara behöver gå runt med slangen som leder vattnet till den platta slangen, och sen kan man lämna alltihop tills det är färdigvattnat.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Christina
0

Tror att det är den som avses med svettslang?

Ahnna
0

#6 Skulle kunna vara…? Vet inte.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Torparmor
0

Vet inte hur det gick med dina funderingar, men jag har provat tre olika typer. Den gröna platta tycker jag är botten, den nvänder vi bara i nödfall. Min man fick tag på en svart rund som läggs ovanpå jorden och fungerar bra.

Den vi tycker är bäst är också en svart rund slang som har en sort ventil vid varje hål, den går att lägga ovanpå jorden, men vi har grävt ner den i alla våra nyanlagda land, och kommer att göra så i fortsättningen också. Vi köpte den hos vår Salixleverantör första gången och är helförtjusta. Det är klart att då krävs det mycket slang, men det är inget kul att dra med slang runt växterna och försöka att inte skada dom

Låt dagen idag bli din bästa hittills!