Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 1501 ggr
Maria
0

Änglatrumpet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte förra året en vacker Änglatrumpet i lila med vita strimmor. Tyvärr blev det bara en blomma innan den dog av någon anledning. Jag tog frön från den och har fått upp flera. Är det någon som vet om den är färgbeständig eller kan det bli en överraskning ?

/Maria

VildaVittra
0

Det var inte så att den helt enkelt vissnade ner inför vintern?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
0

Nej, jag köpte den ganska tidigt och då var det en knopp och den blommade ut och satte frö men hela växten skrumpnade ihop redan under sommaren och jag brukar övervintra dessa annars. Vissa har blivit jättelika och levt i flera år.

/Maria

VildaVittra
0

Ah, bara dubbelkollade. Det är många som inte vet hur pass mycket de faktiskt vissnar ner inför vintern.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
0

#3 Haha, nej de kan ju se ganska bedrövliga ut under vintervilan.😉

/Maria

Maria
0

Nu är det dags för omplantering. Ingen som vet om den är färgbeständig?

/Maria

Maria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick inte med bilden

/Maria

Kryddis
0

Det blir troligen en överraskning. Jag har inte hittat någon procent, men tydligen är de inte färgbeständiga. Du får hålla tummarna. Vem vet - du kanske får en som är som den du tog frön från och en som är ännu läckrare? Kul att de ändå tog sig så bra som de har gjort. :)
http://www.brugmansia.us/growingandpropagation/startingseeds.html

Maria
0

#7 Ah, tack för svar och tack för länken.

Jag får försöka komma ihåg att lägga in en bild om jag får den att blomma.

/Maria

Kryddis
0

Ja, bild vill vi se! :)
Och om du får en med lila strimmor som du vill ha, eller en annan unik, får du ta sticklingar sedan. Det är ju lite säkrare vad gäller beständighet. ;)

Maria
1

Ja, det ska jag absolut göra.

/Maria