Plantera humle
Hej! Har tänkt plantera Humle runt hundgård som vind- sol- och utsiktsskydd. 1. När är bästa tiden att plantera? 2. Hur tätt bör plantorna stå? 3. Något viktigt att tänka på så det blir ett lyckat resultat? 4. Vart får man tag på humleplantor? De handelsträdgårdar jag besökt säljer inte Humle. Hoppas på svar :-)
Humle börjar säljas nu under april-maj i stort sett i alla handelsträdgårdar även plantagen. Annars så kan de ta hem på beställning. Humle är nästan omöjlig att utrota ifall man inte vill ha den, en liten rotbit kan bli en ny planta . De behöver inte sitta tätt kan funka med 2m avstånd. Humle kan du plantera nästan närsomhelst men enklast är väl att plantera under den tiden den finns i handeln.
1. Man kan plantera året om, men man får passa mer med vatten och eventuellt skugga plantan om det blir för hett och torrt.
2. Det gör man som man vill. Är du ute efter en tät växtlighet snabbt, så planterar man tätare, vill du komma billigt undan och kan låta det ta tid så planterar du med större avstånd. Jag har 1,5 meter mellan mina humlestörar.
3. Vatten, vatten, vatten och gödsel.
4. Bakker eller HortoGreen på nätet har säkert plantor.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag köpte för några år sedan en liten humleplanta på antingen Plantagen eller Blomsterlandet.
Jag ångrar mig djupt.
Min trädgård är liten och den spred sig som ett utomjordiskt väsen😃 Den satte långa rotskott som tittade upp lite här och var och den hade en växtkraft jag sällan skådat. Jag drog slingor överallt till stora grävardagen var framme.
Fortfarande efter snart 3 år så sticker det upp Humleskott lite här och där men jag gräver upp så fort jag hittar nya.
/Maria
Jag som älska Humle sååå, den är ju så fin just för att den växer så galet mycke. I år har jag köpt frön och även en planta, för den jag köpte förra året dog under vintern, jag hade den i en för liten kruka. Man kunde nästa se den växa. Kan man ha för mycket humle?😀
Håller med Maria. Humle är rena ogräset speciellt om den råkar hamna på fel ställe. Och det ordnar den ju lätt själv…
Men istället för att gräva upp och kasta plantorna, kan man sälja dem. På Tradera finns många som letar humle. På så sätt tjänar man några kronor och blir samtidigt av med oönskade humleskott.
Jag köpte en ny humleplanta i helgen, och när jag kom hem och ställde ut den på balkongen så visade sig att förra årets humle inte alls dött, som jag skrev här tidigare, så nu har jag två 😀 Så TS, du kanske ska ta det försiktigt och inte köpa för många plantor så du inte ångrar dig, de verkar som de överlever lätt. I år har jag provat att så Japansk Humle, den är tydligen ettårig, och det kan ju vara bra om man inte är helt hundra på hur mycket man vill ha. Man kan ju blanda ettårig och flerårig?
#6 Överlever lätt….de är odödliga😃
/Maria
ehh
jag hade funderingar på humle. Men om de sprids så lätt kanske jag får fundera lite till
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
#8 Ta bort botten på en hink, gräv ner den och plantera humlen i den. Då minskar risken för spridning via rötter rejält.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
aha. ska kanske ta en planta från dottern och svärsonen. De har flera "störar" med humle. Den är gammal
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk