Vad har jag för träd??
Har den aldrig haft blad så är det ett dött träd. Och det är i princip omöjligt att avgöra art utan blad och/eller blommor. 🙂
Gillar du trädet och det är dött så kan du odla klängväxter som klängrosor vid dess rot och låta det klättra upp i trädet, det tar några år för ett träd att murkna.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ett gammalt dött äppelträd skulle jag gissa. Jag ser att det växer bl a blåslav och gällav på det. De är ganska tåliga arter, men eftersom lavar över lag är känsliga för luftföroreningar så visar en rik förekomst av lavar att luften är ganska ren där du bor. För övrigt är det inte mycket i naturen som är så levande som död ved. Förutom lavar är det många vedsvampar och inte minst olika insekter som är beroende av sådan. Insekter som äts av fåglar som t ex hackspettar. Många av dessa arter är mer eller mindre sällsynta numera eftersom det städas så mycket i våra skogar och hagar att de inte har någon plats längre. Om det döda trädet inte står i vägen gör du alltså en värdefull insats för mångfalden genom att spara det!
Olle