Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3851 ggr
Fridaaaa
1

Vad är lättodlat?

Jag är inte så haj på att odla saker hehe. Vad kan vara bra att börja med?
Tänkte i pallkragar utomhus i trädgården 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Grace2009
0

Vill du ha växter du kan äta eller som bara är snygga? Jag har myskmalvor i en rabatt, de sprider sig själv i rabatten och jag bryr mig inte om dom, förutom att jag sliter upp dem när de spridit sig för mycket.

Fridaaaa
0

#1 Spelar ingen roll 🙂 Bara det inte är giftigt för hundar, katter eller kaniner (mina kaniner går lösa ibland) 🙂

SimsBrooke
0

Jag tycker att mycket är lätt att odla. Ser man till att vattna så blir det bra :D

Men dill, persilja, lök(både gul och röd). Sockerärtor är lätta tycker jag. När jag bodde hemma så behöver man egentligen bara vattna dem 1-2 gånger dagligen beroende på hur varmt det är. Tomat och gurkplantor hade vi också men dem fick bo på altanen i lite större krukor =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Grace2009
0

Diverse lökar, så som tulpaner och krokusar. Jag har även någon orange lilja. Det fina är att de kommer upp varje år igen, så jag behöver inte köpa nytt på våren.

Kanske örter kan vara kul att odla som ätbart? Persilja till exempel tror jag inte är svårt och det kan du ju ge marsvinen och kaninerna om jag inte är helt ute och cyklar. Gräslök är fin när en blommar, men jag vet ej om den är god för djuren? 

Själv ska jag odla sockerärtor i år, men de behöver något att klättra i. Sätter du fast en spaljé längst med ena långsidan av pallkragen kan du säkert odla det med om du vill. Eller kanske en klätterkrasse.

Fridaaaa
0

#4 Ja persilja kan både marsvinen ochh kaninerna äta stämmer bra :)
Hmm vet faktist inte hur pass gott de tycker att gräslök är :) 

Går det att sätta fast spalje bra utan att det är mot en vägg? =)

Grace2009
1

#5 Pallkragen har ju en kant (är väl typ 20cm hög i alla fall eller så?) så du kan ju spika fast, eller borra fast den. Eller om du bara göra hål som du kan ha buntband/snöre igenom, så kan du ta ner spaljén efter sommaren. Jag köpta en billig träspaljé på biltema.

SimsBrooke
0

Man kan annars sätta spaljen mellan två pallkragar!

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Grace2009
0

#7 Smart! 👍

Fridaaaa
0

#6 Tänkte mest så det blev stabilt :D

Men tror jag odlar något utan spalje, enklare hehe :D

kaninsköld
1

Eller gör en "odlingstipi", bind ihop tre bambupinnar eller dylikt i toppen och sätt ner de så att de bildar en sån där trefot, googla för bilder! Då kan du odla tre klättrande växter och sedan en snabbväxande eller skuggkrävande växt i mitten!

Mvh Kaninsköld

Halvdansken
0

När det gäller hundar o katter behöver du inte bekymra dig om giftighet, de vet vet sånt instinktivt.  Kaniner vet jag inte så mycket om.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
1

#11 Inte alltid varken hundar eller katter vet det dessvärre. Och har två småhundar som gärna smakar på det mesta, så tar det säkra före det osäkra 🙂

Halvdansken
0

#12. Ok, men inga av de djur vi har här (hundar, katter, fåglar, rådjur, harar, igelkottar, hästar…) har dött av de giftiga växter vi har i trädgården - vilda eller odlade.
Tyvärr inte "mördarsniglarna" heller.

Fridaaaa
0

#13 Många hundar, katter mm som smakat/ätit giftiga saker och blivit förgiftade dessvärre 😕 Inte hos mig men hos andra, det är inte lika preglat hos våra tamdjur som hos de vilda djuren. Jag vill inte ta risk med mina husdjur 🙂 Och giftiga växter är ju inget som behövs heller så 👍

Halvdansken
0

Google vet svaret….

Fridaaaa
1

#15 Ja det vet jag men frågan i #0 är vad som är lättodlat av det som inte är giftigt för dem, dt säger ingen sån lista, var därför jag undrade 🙂

VildaVittra
1

#15 Nej, google vet inte svaret, det är flera växter där som är nyttiga för hundar och ännu fler som inte är giftiga alls, bara olämpliga att inta i stor mängd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
0

#16. Det mesta är lättodlat om man sätter växterna i de förhållande de behöver, angående jorttyp, sol/skugga, temperatur, vatten osv. 
Det är när man ska gå emot detta, tex Rhododendron i tung lera med högt Ph, som det blir besvärligt.

#17. Jag vet. Sådanadär listor är hopplösa. Tulpaner tex sägs ibland vara giftigt förkatter, men min ena tuggar på  tulpanblad när han kommer åt, och än så länge lever han.  Vad jag märkt så vet djur vad som är giftigt eller inte (även om Frida inte håller med).

Fridaaaa
0

#18 Tänkte mest som nybörjare. Klart det bli lättodlat om man kan 🙂

Talar bara utifrån mina egna erfarenheter och ja även andras också. Finns många hundar som äter saker som är giftiga för dem ja även andra djur med,tyvärr

Tulpanlöken har jag för mig är det som är giftigt för dem.

anki1
0

jg odlade spritärter i krage förra året. som klätterstöd fäste jag kompostgaller i vardera kortänden och dog snören mellan i olika höjder. så att ärtblasten hade nåt att klättra på. jag ska så dom igen så fort jorden reder sig.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Chestnut
1

Om man köper jordgubbsplantor så är dem sedam lättskötta. Även smultron :) Annars tänker jag på det vanliga; potatis, persilja, dill, morötter, sallad… ettåriga blommor överlag som man sår från frö (jag testar zinnior i år i mina krukor). Timjan finns i olika sorter såsom citrontimjan, apelsintimjan etc och är hyffsat tåliga. Lavendel är också en tålig växt och mig veterligen inte giftig.

Med vänliga hälsningar
Chess

Fridaaaa
0

#21 Jordgubbar & smultorn är smart, det är ju så gott 👍

En undran: Hallonplantor, är det svårskött? Inte att ha i pallkragarna då utan mot ena väggen i rabatt?

Chestnut
0

Jag lyckas aldrig få hallon att trivas hos mig men vet andra som tycker att den är busenkla.

Med vänliga hälsningar
Chess

Fridaaaa
0

#23 Hmm ok, vet att mina föräldrar har och de mår prima. Men beror säkert på såklart, får köpa några få och testa kanske 🙂

Grace2009
0

#24 Bor dina föräldrar nära? I sådana fall kanske du kan sticka dit och sno några skott istället för att köpa en planta 😃 Vi hade vildhallon. Skötte inte om dem ett dugg men de gav goda och många hallon ändå!

Fridaaaa
0

#25 Ja hyfsat nära, ska ner snart så visst det kan man ju alltid göra, smart 😉

HPmarsvinet
0

Hos oss växer både hallon- och smultronplantorna som ogräs, så det är tur att dem smakar gott!😉

Både sqasch och aklejor är lättodlade, vet dock inte om dem är giftiga.

Fridaaaa
0

#27 Hehe Några få smultronsplantor har jag hittat i trädgården förra året, se om de växer upp igen iår :D

Maria
1

Jag har en odlingslåda på terassen där jag sätter lite kryddgrönt. I ena hörnet brukar jag sätta några frön med slingerkrasse och de växer tacksamt och brukar breda ut sig en bit över altandäcket.

Blommorna är goda i sallad bland annat.

/Maria

Guldpaddan
1

Vill du ha något som är omöjligt att misslyckas med så är Mynta toppen. Om du sår den, så tänk på att den lätt kan ta över. Jag har mynta lite varstans nu, men det gör inget. Man slipper problemet om man sätter myntan i en egen kruka så rötterna inte sprider sig. Mina mån-tor kommer år efter år… Gräslök tror jag också är så, extremt lätt.

Guldpaddan
0

mån-tor=mynta 😜

parsley
1

Kryddväxter kan vara ganska lättodlade. Några exempel

• Oregano

• Rosmarin

• Salvia

• Timjan, gärna citrontimjan

• Persilja

• Gräslök

Övervintrar de, så är det bra. Om inte så kan man köpa nya nästa sommar. Köper man färdiga plantor behöver det inte kosta mer än att köpa färska kryddväxter i mataffären. Man har tillgång till dem över sommaren i alla fall.

Ärtor, rädisor och morötter är relativt lättodlade. 

Fetbladsväxter har inga större krav på tillvaron.

Maria
0

Jag älskar ju mangold och använder det precis som spenat.

Vad som är skillnaden att mangold kan man skörda hela tiden. Man kan ta några stora blad och det växer nytt hela tiden till skillnad mot spenat.

/Maria

L8!
0

Hej på díg Frida! Squash är svårt att misslyckas med! Gott på grillen…  Spenat växer som ogräs  och vem gillar inte smörfräst bladspenat! Vaxböna eller bondböna ger också bra skörd som är lätt att frysa in.

Vill du ha hallon så är "Mormorshallon" supergoda och ger massor av bär. MEN plantera inte hallon nära annat i trädgården. de sprider sig förfärligt.

VildaVittra
0

#34 Ett knep för att förhindra hallon att sprida sig är att gräva ner en hink som man tagit bort botten på och plantera i den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
0

#35 Smart! 👍

#24 Tack för tipset men varken jag ellr sambon gillar squash 🙂 Inte spenat heller 🙂Men bönor kanske hmm

Mycket att fundera på 😃