Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2382 ggr
smellcaramell
2015-04-06 13:29
0

Citrusträd

Fick ett citrusträd av min mor i påskpresent (citrus mitis). Jag är inte så erfaren vad gäller citrusväxter, eller växter överhuvudtaget, har bara tagit hand om mina orkidéer och paprikaplantor än så länge. Så nu undrar jag hur jag ska sköta om trädet på bästa sätt? Min främsta fråga är hur ofta och hur det ska duschas(i duschen eller med en liten blomspruta?) Googlat lite och har förstått att de brukar behöva speciell växtnäring för citrus och att man ska ha speciell jord när man planterar dem.

Sedan undrar jag även hur man kan vinterförvara trädet? Jag bor i lägenhet så möjligheterna är begränsade. Har ett förråd som är svalare men där är det väldigt mörkt. Hemma hos mamma har vi också en källare som är aningen varmare än min men där finns det ett litet fönster så att lite ljus släpps in. Hur skulle ni vinterförvara trädet?

Hoppas det inte blev för rörigt men vill ju gärna att trädet ska överleva! :)

AlexVG
2015-04-07 01:12
0

Citrus mitis är ett gammalt namn :) den heter Kalamondin - Citrus × microcarpa :) 

Ställ den så ljust du kan. Plantera om den under vår-sommar i Rhododendronjord (har lågt ph och är fuktighets hållande vilket är bra för citrus) kalamondin är dock väldigt dåligt och vanlig krukväxtjord funkar också men en jord med lägre ph är bättre. Ge den näring en gång i veckan från vår till höst. Låt den torka upp lite innan du vattnar igen (men inte torka ut den, känslig för torka men viktigt att heller ej övervattna). Kalamondin tål att övervintra varmt och växa åretrunt inomhus då det är en hybrid som inte finns i det vilda har den inget behov av sval övervintring. Däremot är extraljus väldigt viktigt så ge den kallvit ljus till vintern tänt 16-18 timmar från okt till mars, extraljuset är nyckeln för att den ska klara vintern.   Ha inte heller elementet på just där dem står.  Om du är noga och sköter den med regelbundenhet så kommer den växa sig fin, och blomma och ge frukt när som på året.  Ohyra får den lätt på vintern och då iform av sköldlöss eller bladlöss, se upp och bekämpa direkt. Mår den bra och får extraljus så är den motståndskraftig mot ohyra :)

sangheim
2015-04-07 19:42
0

De finns väl citrusjord ute i butik har jag för mig.

smellcaramell
2015-04-07 20:37
0

#1 och #2 Tack för bra och utförliga svar, nu har ju till och med jag hopp om att få det att överleva! Mest orolig var jag över vintern när jag googlade och bara hittade att de skulle stå svalt och ljust men kan den stå i rumstemperatur blir jag genast lugnare! :)