Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3226 ggr
Maria
0

Dela perenner?

Jag har en del perenner i min ena rabatt som jag skulle vilja minska ner. Bla Kinesisk kärleksört, alunrot m.m.

Är det tid att göra det nu på hösten eller ska jag vänta till våren?

/Maria

Christina
0

Tumregeln är enkel:

• de som blommar på försommaren delas på hösten
  • de som blommar på hösten delas på våren

Alltså tycker jag du väntar till våren med dina Kärleksört och Alunrot!

Maria
0

Tack så jättemycket.

Det är vår andra höst med trädgård och jag har ett BRINNANDE intresse men kan tyvärr inte så mycket.

Vår trädgård är liten 100 kvadrat ca. i en inbyggd artriumgård. "Utanför" huset har vi rabatter längs med husväggarna.

Tidigare har vi haft ett torp i flera år men där odlade jag mest grönsaker så det här med växter för "Njutnings skull" är nytt för mig.

/Maria

Citronmeliss
0

Funderade just i samma banor då jag har lovat att dela av mig utav min höstflox till några här på forumet. Läste dock att det ej var lämpligt med delning förrän i vår så det kanske är det bästa då, både för min kvarvarande och deras plantors skullFundersamGlad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Christina
0

Egentligen är det perfekt med en liten trädgård. Då kan man unna sig att satsa på någon dyr växt i centrum och på nyinköp för ögonfröjd efter säsongen.

Maria
0

Jag måste passa på att tacka för en trevlig sida på "nätet". Jag är ganska ny här men de frågor jag ställt ha jag fått både intressanta och trevliga svar på…

Jag är mest aktiv på "katter i fokus" då jag har "två styck monster".

/Maria

Christina
0

Jag borde skaffa mig katter eftersom tomten är helt minerad av sork. Maken kom hem häromdagen med två sorkfällor som vi med viss bävan satte ut. Betade med ostkanter. Och vi började genast diskutera vad vi skulle göra om det verkligen fastnade små söta sorkar i dem.

Ingenting att gräla om dock visade det sig. För tredja dagen i rad har osten försvunnit men sorkfällorna gapar tomma. Undrar om de är så listiga eller om det varit fåglar som norpat åt sig betet ovanifrån?

Maria
0

När vi hade vårt torp så hade vi inte problem med sorkar men däremot möss inomhus. Vi satte ut burar "djurvänner som vi är" och varje fredag kväll så släppte vi ut dessa små möss i skogen.

Jag fick en stark känsla av att det var samma möss varje fredag som hade ätit sig mätta under veckan av vårt "bete" och satt i buren igen…

Jag tror inte att man ska underskatta små djur…

/Maria

Christina
0

Hm - de blev domesticerade alltså och glada åt att bli matade? Antagligen är det samma med våra sorkar. Suck! Men de får hellre äta sig mätta av vårt bete än av mina rosrötter.

Citronmeliss
0

En bekant fick sorkinvasion i vintras/våras. Till slut fick de ta hjälp att röka ut dem… Då hade de redan hunnit att käka upp en stor del av hennes växter i trädgården, de hade formligen gått bärsärk bland rötter och lökarSkrikandes

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Christina
0

Vänner till mig brände karbid i hålen. Stanken/gasen drev ut en del av sorkarna. Tyvärr har vi i mina trakter en formlig sorkinvasion.

Beba
0

Hej Christina.  Jag har satt ner lökar av kjesarkrona,en bekant som sa att det håller sorkar borta..Det har hör åh häppna hjälpt.Sätte några i grupper här åh där.Och det gör inget att du klipper dem me gräsklipparen.Utan det är den starka lukten på löeken dom ej tycker om…Här har det funkat bra.Hoppas på turen hos er ochså.

lotta2
0

Jag har också hört samma sak om kejsarkrona och allium också, dom stora alliumlökarna ffa. Man kan ju sätta ner flaskor halvt nedgrävda i rabatten med öppningen uppåt så vinden spelar i flaskorna. Det ska tydligen skapa vibrationer i jorden som dom inte ska gilla, utan dom sägs flytta vidare….Jag vet inte hur pass bra det funkar, men jag gillar tanken väldigt mycket. Jag skulle inte heller vilja lägga ut en massa gifter mm i trädgården. Det kostar ju inte så mycket att prova heller…:D

Torparmor
0

Vi har gott om sork, men som tur är klarar sig trädgården sig än så länge rätt bra. Här finns ormvråk och räv och sen har vi två katter som är duktiga. Jag försöker få in olika alliumsorter i rabatterna både för jag hoppas att de ska minska angreppen av både sork och rådjur men kanske mest för de är så ståtliga och ger rymd och höjd åt rabatterna

Låt dagen idag bli din bästa hittills!