Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 4083 ggr
Mandysan
1

När ska vad beskäras?

Jag har min lilla täppa här och undrar när vad ska beskäras?

3 st Nina Weibull
3 st andra Rosor jag ej vet namnet på
Smultron
Smulgubbe
Jordgubbar
Prästkragar (jätte och vanlig)
Kokardblomster
Lupiner

För övrigt har jag massor av smulgubbe revor samt små lupinplantor, ngn som vill ha? :)

Åsa S
0

Ska man klippa i Rosor är det senvår då björken har musöron som gäller, hur mycket man klipper beror på vilken sort det är, vissa Rosor blommar på ettårig ved andra blommar på äldre ved. Det man alltid kan ta bort är dock det som dött eller skadats under vintern + skott som inte ser friska ut.

Perenner = de växter som vissnar ner helt på vintern och sedan skjuter nya skott från marken som typ prästkragar, lupiner, fleråriga kokardblomster (det finns ettårig kokardblomster också) brukar man inte beskära alls. Man kan dock ta bort det döda ovan mark på våren då det börjar komma nytt nerifrån marken. De döda växtdelarna skyddar delarna under mark så man bör låta det sitta kvar under vintern.

Vissa perenner kan man dock behöva ta bort frökapslarna på under sensommar höst p.g.a att de sprider sig väldigt mycket genom fröerna som typ lupin.

Jordgubbar, smultron, smulgubbe behöver du inte klippa något i alls. Jordgubbsodlarna klipper blasten på hösten men det är något man inte måste göra plantorna klarar sig bra ändå.